een viaduct met een lengte van 1.400 meter
gebouwd. Op verschillende plaatsen zijn in
de nieuwe E-3 weg verkeerstellers inge
bouwd, met behulp waarvan wordt bepaald
hoeveel de Belgische staat in de E-3-vereni-
ging moet bijdragen. De berekende tarieven
zijn zodanig, dat het geleende geld binnen
30 jaar met rente terug is.
De E-3 is klaar rond Antwerpen en in kleine
stukjes bij Sint Niklaas en Gent. Verder zijn
er over bijna het hele E-3 traject werken in
uitvoering. Vanuit Antwerpen is men in ander
half uur via Turnhout in de Kempen (Eersel).
De E-3 is in Nederland uitstekend. Met de
opening van de brug bij Venlo op 17 okto
ber jongstleden is de E-3 in ons land, op de
aanleg van een vierbaansweg door de
Kempen na, voor het grootste deel gereed.
naar Hannover. Al snel raakt men uit het ge
bied van de Neder-Rijn aan de zuidrand
van het Noordduitse vlakke land.
In Hannover zijn de Beginenturm en de
De E-3 in Duitsland geeft, behalve op het
stuk van Venlo naar Duisburg, geen proble
men. Na Duisburg gaat men via de Autobahn
Marktkirche karakteristieke objecten, die met
nog vele andere overblijfselen uit de mid
deleeuwen getuigen van 'fürstlichen Zeiten'.
Na de Lüneburgerheide is Hamburg de vol
gende rustplaats. Rond de Binnen-Alster
vindt men veel exclusieve winkels. De uit
stekend geoutilleerde wereldhaven en de in
dustrie maken de 'Freie Hansastadt Ham
burg' springlevend.
Na Hamburg raken we weer in een zeer lan
delijk gebied op weg naar Jutland. De E-3
weg ziet er in Denemarken uit als een goe
de twee- a driebaans provinciale weg. Bij het
passeren van het Limfjord maakt men ge
bruik van een 510 meter lange tunnel. Deze
vormt tevens de verbinding tussen Aalborg
en Norresundley.
15