uit in de Golf van Biskaje. Genieters van een
rustig strandleven en van paardrijden kun
nen er terecht.
Bordeaux is een oude stad van een half mil
joen inwoners en voor een groot deel 'uit
gewoond'. De stad wordt echter energiek
herbouwd. De gehele binnenstad wordt ver
vangen door futuristisch aandoende gebou
wencomplexen. Een uitstekend ingericht in
formatiecentrum geeft bevolking en beleg
gers de nodige informatie. Bordeaux telt
vanouds vele wijnhuizen. Die wijntraditie
vindt men overal in het stadsbeeld terug.
Chartres is een ander monument in de
Franse cultuur. Eén van de charmes: door
een Amerikaans architect, die enige jaren
voor studie in de stad verblijft, kan men zich
laten rondleiden in de kathedraal. De ge-
*4m
brandschilderde ramen van de kathedraal -
gloeiende juwelen gevat in de natuurstenen
omlijsting van het donkere interieur - beho
ren tot het mooiste wat men in West-Europa
kan gaan zien. De toren is de moeite van het
beklimmen waard. Het gebouw is zeer ge
detailleerd van romaanse en vroeg-gothi-
sche ornamenten voorzien. De markt van
Chartres brengt de bezoeker weer in de
werkelijkheid van het huidige Frankrijk.
De Route-Nationale brengt ons naar Parijs
Even vóór Parijs wordt de weg beter, wat
ook wel nodig is om de enorme verkeers
stroom te verwerken. De rondweg om Pa
rijs, de 'Peripherie', slokt de E-3 op.
Als A-1 gaat hij richting België; op wat klei
ne werken in uitvoering na, een prachtige
weg die wél tol kost.
België is enthousiast voor de E-3. Met gro
te borden langs de weg, in krantenadverten
ties en met bioscoopreclame, krijgt de E-3-
vereniging geld van particulieren bij elkaar
om do zeer omvangrijke werken te verwe
zenlijken. Het meest indrukwekkend zijn op
dit moment de bouwwerkzaamheden rondom
Gent. Zo wordt hier over een stadsdeel heen
14