schap doen plaatsvinden van een enquête. Niet al leen voor de houders van aandelen of certi ficaten van aandelen, die eentiende (thans eenvijfde) van het geplaatst kapitaal verte genwoordigen, wordt het mogelijk een on derzoek te verlangen, maar ook voor recht hebbenden op een bedrag aan aandelen of certificaten van aandelen tot een nominale waarde van 500.000. Geheel nieuw is de re gel dat ook een rechtspersoonlijkheid bezit tende vereniging van werknemers - populair gezegd, de vakbond - om een onderzoek kan vragen, mits deze vereniging voldoet aan na der omschreven voorwaarden. Ook de pro cureur-generaal bij het gerechtshof in Am sterdam kan, als hij het in het algemeen be lang nodig vindt, een onderzoek laten instel len. Het verzoek tot het doen instellen van een enquête zal voortaan niet meer moeten wor den ingediend bij de rechtbank binnen wel ker rechtsgebied de naamloze vennootschap gevestigd is, maar bij het gerechtshof in Am sterdam. Bij het hof wordt het verzoek behan deld door een speciale afdeling, de onderne mingskamer. Het verslag van het onderzoek naar het be leid en de gang van zaken van de naamloze vennootschap moet worden uitgebracht aan de ondernemingskamer, die ook de onder zoekers heeft aangewezen. De ondernemings kamer kan het verslag zonodig voor iedereen ter inzage leggen. Bovendien kan zij, en dit is weer geheel nieuw in de voorgestelde wets wijziging, nog veel ingrijpender maatregelen nemen: als uit het verslag blijkt dat er inder daad sprake is van wanbeleid, kan de onder nemingskamer, als hierom wordt gevraagd, naar eigen oordeel een van de nader in het wetsonderwerp genoemde voorzieningen tref fen. In dit verband worden onder meer ge noemd: schorsen of vernietigen van een be sluit door enig orgaan in de naamloze ven nootschap genomen, schorsing of ontslag van een of meer directeuren of commissaris sen en zelfs ontbinding van de naamloze ven nootschap. Dit laatste gebeurt alleen indien het belang van de aandeelhouders, werkne mers of het algemeen belang door de ont binding niet wordt geschaad. De nieuwe regeling, in tegenstelling tot de huidige wettelijke regeling, beperkt zich niet tot naamloze vennootschappen die aandelen aan toonder uitgeven. Niet alleen een naamloze vennootschap, maar in beginsel alle grote ondernemingen dienen aan een onderzoek naar hun doen en laten onderworpen te kunnen worden. Het wetsvoorstel beperkt zich mede daarom niet tot de naamloze vennootschap maar strekt zich ook uit naar de coöperatieve ver eniging. Voor deze vorm van ondernemingen zal een soortgelijke regeling gelden als hier boven omschreven, hetgeen, anders dan voor de naamloze vennootschap, geheel nieuw is; de huidige wettelijke regeling kent immers voor de coöperatieve vereniging in het geheel geen enquêterecht. De coöperatieve vereniging heeft echter geen 501

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1970 | | pagina 27