schap
doen plaatsvinden van een enquête. Niet al
leen voor de houders van aandelen of certi
ficaten van aandelen, die eentiende (thans
eenvijfde) van het geplaatst kapitaal verte
genwoordigen, wordt het mogelijk een on
derzoek te verlangen, maar ook voor recht
hebbenden op een bedrag aan aandelen of
certificaten van aandelen tot een nominale
waarde van 500.000. Geheel nieuw is de re
gel dat ook een rechtspersoonlijkheid bezit
tende vereniging van werknemers - populair
gezegd, de vakbond - om een onderzoek kan
vragen, mits deze vereniging voldoet aan na
der omschreven voorwaarden. Ook de pro
cureur-generaal bij het gerechtshof in Am
sterdam kan, als hij het in het algemeen be
lang nodig vindt, een onderzoek laten instel
len.
Het verzoek tot het doen instellen van een
enquête zal voortaan niet meer moeten wor
den ingediend bij de rechtbank binnen wel
ker rechtsgebied de naamloze vennootschap
gevestigd is, maar bij het gerechtshof in Am
sterdam. Bij het hof wordt het verzoek behan
deld door een speciale afdeling, de onderne
mingskamer.
Het verslag van het onderzoek naar het be
leid en de gang van zaken van de naamloze
vennootschap moet worden uitgebracht aan
de ondernemingskamer, die ook de onder
zoekers heeft aangewezen. De ondernemings
kamer kan het verslag zonodig voor iedereen
ter inzage leggen. Bovendien kan zij, en dit is
weer geheel nieuw in de voorgestelde wets
wijziging, nog veel ingrijpender maatregelen
nemen: als uit het verslag blijkt dat er inder
daad sprake is van wanbeleid, kan de onder
nemingskamer, als hierom wordt gevraagd,
naar eigen oordeel een van de nader in het
wetsonderwerp genoemde voorzieningen tref
fen. In dit verband worden onder meer ge
noemd: schorsen of vernietigen van een be
sluit door enig orgaan in de naamloze ven
nootschap genomen, schorsing of ontslag
van een of meer directeuren of commissaris
sen en zelfs ontbinding van de naamloze ven
nootschap. Dit laatste gebeurt alleen indien
het belang van de aandeelhouders, werkne
mers of het algemeen belang door de ont
binding niet wordt geschaad.
De nieuwe regeling, in tegenstelling tot de
huidige wettelijke regeling, beperkt zich niet
tot naamloze vennootschappen die aandelen
aan toonder uitgeven.
Niet alleen een naamloze vennootschap, maar
in beginsel alle grote ondernemingen dienen
aan een onderzoek naar hun doen en laten
onderworpen te kunnen worden.
Het wetsvoorstel beperkt zich mede daarom
niet tot de naamloze vennootschap maar
strekt zich ook uit naar de coöperatieve ver
eniging. Voor deze vorm van ondernemingen
zal een soortgelijke regeling gelden als hier
boven omschreven, hetgeen, anders dan voor
de naamloze vennootschap, geheel nieuw is;
de huidige wettelijke regeling kent immers
voor de coöperatieve vereniging in het geheel
geen enquêterecht.
De coöperatieve vereniging heeft echter geen
501