nog tot daaraan toe, maar de inwoners wo nen juist in die moerassen. In vroeger tijden zochten ze er bescherming tegen de kop pensnellende en mensen-etende nabuurstam- men. Zo was en is de toestand tot op heden. Nu zult u begrijpen dat ik nooit genoegen heb genomen met deze toestand, want moe ras wil zeggen: geen eten en het ontbre ken van de mogelijkheid een economische basis voor een menswaardiger bestaan te leggen. Daarom ben ik vrijwel vanaf mijn aan komst hier gaan 'duwen': mensen ga weg uit het moeras; 50 procent van je kinderen sterft voor ze vijf jaar oud zijn; jullie voeding lijkt nergens op; op deze manier blijf je ten eeuwigen dage primitief en leiden jullie een niet-menswaardig leven; ga dus naar de ho gere gronden die zich aan de kanten van het eiland bevinden; breek daar de bossen open, maak er arealen van cocospalmen, zet tussen die palmbomen (die immers voor een goede opbrengst ongeveer acht meter van elkaar moeten worden geplant) je voedingsgewas sen. Het mes zal dan van twee kanten snij den: Je voeding wordt stukken beter (bijvoor beeld door de mogelijkheid dan ook groenten te verbouwen) en je legt via de aanmaak van copra (gemaakt van cocosnoten) een econo mische basis. Je zult je kunnen kleden, je kan potten en pannen aanschaffen, we kunnen geneesmiddelen kopen, gereedschappen voor de tuinbouw en voor het bouwen van huizen De bevolking is zwaar ondervoed. Dit blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat de jongens en meisjes die ik in de hoofdplaats Kimaan op mijn internaten heb, er na een paar maan den veel gezonder uitzien; hun huid begint te glanzen en hun stokjes van benen begin nen vorm te krijgen Medio augustus jongstleden (1969 red.) ben ik begonnen met de aanleg van een vliegveld. U weet misschien dat president Suharto van Indonesië een vijfjarenplan heeft opgesteld, dat vooral een verbetering beoogt van heel de economische situatie van Indonesië. Op de nationale feestdag (17 augustus) mocht ik ook wat zeggen. Ik zei ongeveer het volgen de: Mijne heren, het wordt hoog tijd dat ook wij op dit eiland iets gaan doen aan een ver- betering/beginmaking van een economisch bestel. We doen namelijk tot op heden niets en zijn toch verplicht ook ons aandeel in de ze opbouw te geven. Tot op heden praten we alleen maar maar opdat niemand mij zou verwijten dat ook ik alleen maar praat deel ik u bij deze mee, dat ik morgen met de aanleg van een vliegveld begin, want ook de verbe tering van de verbindingen vormt een be langrijk onderdeel van dat vijfjarenplan. Er was namelijk al sinds een jaar sprake van een 496

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1970 | | pagina 22