Ondergrondse gangen Naast de Hampoort - de grootste - waren er toen de Brugpoort en de Maaspoort. Op deze drie poorten waren alle wegen binnen de stadsmuren geprojecteerd. Vandaar het nu nog vrij regelmatige stratenpatroon. Zelfs bij beschietingen was Grave een veilig oord. Vanuit de meeste huizen konden de be woners via een ondergrondse poort aan de straatkant, vluchten door een onderaards gangenstelsel, dat de verbinding vormde tus sen de verschillende bastions. Ook bij deze gangen safety first; zij zaten vol haakse boch ten. De 'kartelvorm' maakte het eventuele achtervolgers onmogelijk te schieten. Bij be schietingen later in de jaartelling zijn de mees te van deze gangen verwoest. Bij het restaure ren van panden stuit men vaak op overblijf selen ervan. Geïsoleerd tot 1929 Grave heeft van het water te lijden gehad. De Maas, die in het najaar de grote hoeveel heden smeltwater niet kon bolwerken, trad in vroeger jaren bij het Brabantse plaatsje Beers - bij de zogenaamde 'Beerse overlaat' - bui ten haar oevers. Deze verlaging in de dijk was gemaakt om te voorkomen dat streken in Hol land zouden onderlopen. Vaak in oktober al stond het gebied rond Grave onderwater. Het water liep via Herpen, langs Oss in de rich ting van Den Bosch en bij Bokhoven weer de Maas in. Grote delen van Noordoost-Brabant stonden soms twee tot drie keer per jaar on der water met alle nadelige gevolgen van dien. Bomen hadden nauwelijks gelegenheid tot 197

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1970 | | pagina 23