DE LIEFDE' ONDER DE HAMER
lijke route om Noord-Engeland heen. Ter hoog
te van de Schotse kust stak een storm op.
Het zicht liep terug tot honderd meter en bij
Out Skerries, een van de meest oostelijke
Shetland-eilanden, liep de schuit op de rotsen,
sloeg lek en zonk. Slechts één lid van de be
manning bracht het er levend af. Toen het
schip vastliep, verkeerde hij in de gelukkige
omstandigheid op de uitkijk te zitten in het
kraaiennest boven in de hoofdmast.
Eerste poging mislukt
De waarde van de lading die De Liefde ver
scheepte, is nooit bekend geworden. Uit ar
chieven van de VOC weten we dat het schip
onder meer een grote hoeveelheid geld mee
voerde om, zoals in die tijd gebruikelijk was,
inkopen in Oost-Azië te financieren. Het totale
bedrag kan geschat worden op wellicht
700.000, een voor die tijd ongekend grote
hoeveelheid geld.
De directie van de VOC, de Heren XVII, stuur
de twee kleine schepen, de Arent en de Otter,
naar de plek des onheils om de situatie ter
plaatse te onderzoeken en indien mogelijk
het schip te bergen. Het resultaat was nihil.
De tegenslag werd compleet toen de twee
schepen tijdens de terugreis overvallen wer
den dooreen Duinkerks kaperschip. Alles van
enige waarde aan boord van de Otter moest
worden overgeladen op de Arent en dit schip
werd meegenomen, nadat de bemanning ge
dwongen was over te stappen op de Otter.
Geslaagde poging
Heel lang is De Liefde toen in het vergeetboek
geraakt. De schaarse pogingen om door te
dringen tot de schatten in de ruimen van het
schip, liepen op niets uit.
In 1965 echter besloot een Engelse bergings
maatschappij het wrak op te sporen en zo
mogelijk de overblijfselen van De Liefde te
bergen. De bergingsploegen stonden onder
leiding van de Londense duiker John Bannon,
die in totaal vijf expedities naar Out Skerries
zond.
De wateren rond de Shetland-eilanden staan
bekend om hun helderheid, dus gunstig voor
het duiken, maar ze zijn ontzettend koud. De
lage temperatuur van het water was hinderlijk
voor de kikvorsmannen, die daardoor niet lan
ger dan drie kwartier onder water konden
blijven. Bovendien werd het werk bemoeilijkt
door reusachtige keien op de zeebodem. Zo
nu en dan moesten de duikers van explosieven
gebruik maken om de rotsen te verwijderen.
51