gemoet zou willen komen, ware het niet dat
praktische overwegingen zich hiertegen ver
zetten. De staatssecretaris vindt namelijk dat
het steeds moeilijker wordt, toezicht te hou
den op de overheidsgaranties als er verschil
lende kredietgevers komen, terwijl hij daar
naast vreest dat dan de uniformiteit in de uit
voering van de garantiekredieten moeilijk rea
liseerbaar zal zijn. Enerzijds zou daardoor, al
dus drs. Van Son, het risico, dat in het verle
den overigens betrekkelijk gering is geweest,
worden vergroot terwijl anderzijds de gelijke
behandeling voor alle ondernemers die een
beroep doen op de overheidsgaranties, niet
voldoende zou zijn gegarandeerd. Om aan
deze bezwaren tegemoet te komen zou ge
dacht kunnen worden, aldus de staatssecre
taris, hierbij aansluitend bij suggesties uit het
bankwezen, aan een beoordeling door een
centrale commissie of aan een beoordeling
van alle, ook door andere banken te verlenen,
garantiekredieten door de Nederlandsche Mid-
denstandsbank. De beoordeling door een spe
ciale commissie zou echter de inschakeling
van een nieuwe behandelende instantie bete
kenen, hetgeen een vlotte en snelle behande
ling van de kredietaanvragen zou belemme
ren, aldus de staatssecretaris. Het streven is
er immers op gericht deze gehele materie qua
opzet en organisatie te vereenvoudigen.
Kennelijk doelt de staatssecretaris met de
suggestie van de centrale beoordelingscom
missie op de voorstellen die door de boeren
leenbanken in Nederland in een rapport aan de
Vaste Commissie van de Tweede Kamer voor
de Middenstand zijn gedaan.
Daarin is voorgesteld aan het Centraal Insti
tuut voor het Midden- en Kleinbedrijf, over de
gehele linie de aanvragen voor kredieten on
der overheidsgaranties te laten beoordelen;
dit naar analogie van de situatie in de land
bouw, waar het Borgstellingfonds voor de
landbouw als zodanig optreedt. Het CIMK
treedt als zodanig reeds op voor het vesti
gingskrediet, inrichtingskrediet en het hypo
thecair krediet. Met deze centralisatie zou
tevens de stroomlijning die de staatssecreta
ris in de overheidsgaranties voor de midden
stand wil bewerkstelligen worden bevorderd.
De uniformering van de behandeling van de
aanvragen is hiermee zeker gediend. Wij zien
verder niet in, dat hiermee een extra instan
tie zou moeten worden gecreëerd die de af
wikkeling van de aanvragen zou bemoeilij
ken.
De rechtsvorm in het midden- en kleinbedrijf
Onder invloed van de schaalvergroting zou
een verruiming van de nv-vorm in de sector
van het midden- en kleinbedrijf van groot be
lang zijn. De financieringsmogelijkheden zou
den, door ontkoppeling van het vermogen van
de onderneming van dat van de individuele
ondernemer, worden verruimd. Buitendien zou
den betere waarborgen worden geschapen
voor de continuïteit van de onderneming. De
naamloze vennootschap is als samenwer
kingsvorm voor het midden- en kleinbedrijf bij
zonder geschikt. De aankondiging van de mi
nister van Justitie, dat binnen korte tijd een
nieuwe rechtspersoonsvorm - de besloten
vennootschap met beperkte aansprakelijk
heid - zijn intrede in ons recht zal doen, is dan
ook verheugend. De staatssecretaris pleegt
overleg met de minister van Justitie over enke
le praktische punten, die - indien juridisch
uitvoerbaar - de effectiviteit van de nieuwe
21