gemoet zou willen komen, ware het niet dat praktische overwegingen zich hiertegen ver zetten. De staatssecretaris vindt namelijk dat het steeds moeilijker wordt, toezicht te hou den op de overheidsgaranties als er verschil lende kredietgevers komen, terwijl hij daar naast vreest dat dan de uniformiteit in de uit voering van de garantiekredieten moeilijk rea liseerbaar zal zijn. Enerzijds zou daardoor, al dus drs. Van Son, het risico, dat in het verle den overigens betrekkelijk gering is geweest, worden vergroot terwijl anderzijds de gelijke behandeling voor alle ondernemers die een beroep doen op de overheidsgaranties, niet voldoende zou zijn gegarandeerd. Om aan deze bezwaren tegemoet te komen zou ge dacht kunnen worden, aldus de staatssecre taris, hierbij aansluitend bij suggesties uit het bankwezen, aan een beoordeling door een centrale commissie of aan een beoordeling van alle, ook door andere banken te verlenen, garantiekredieten door de Nederlandsche Mid- denstandsbank. De beoordeling door een spe ciale commissie zou echter de inschakeling van een nieuwe behandelende instantie bete kenen, hetgeen een vlotte en snelle behande ling van de kredietaanvragen zou belemme ren, aldus de staatssecretaris. Het streven is er immers op gericht deze gehele materie qua opzet en organisatie te vereenvoudigen. Kennelijk doelt de staatssecretaris met de suggestie van de centrale beoordelingscom missie op de voorstellen die door de boeren leenbanken in Nederland in een rapport aan de Vaste Commissie van de Tweede Kamer voor de Middenstand zijn gedaan. Daarin is voorgesteld aan het Centraal Insti tuut voor het Midden- en Kleinbedrijf, over de gehele linie de aanvragen voor kredieten on der overheidsgaranties te laten beoordelen; dit naar analogie van de situatie in de land bouw, waar het Borgstellingfonds voor de landbouw als zodanig optreedt. Het CIMK treedt als zodanig reeds op voor het vesti gingskrediet, inrichtingskrediet en het hypo thecair krediet. Met deze centralisatie zou tevens de stroomlijning die de staatssecreta ris in de overheidsgaranties voor de midden stand wil bewerkstelligen worden bevorderd. De uniformering van de behandeling van de aanvragen is hiermee zeker gediend. Wij zien verder niet in, dat hiermee een extra instan tie zou moeten worden gecreëerd die de af wikkeling van de aanvragen zou bemoeilij ken. De rechtsvorm in het midden- en kleinbedrijf Onder invloed van de schaalvergroting zou een verruiming van de nv-vorm in de sector van het midden- en kleinbedrijf van groot be lang zijn. De financieringsmogelijkheden zou den, door ontkoppeling van het vermogen van de onderneming van dat van de individuele ondernemer, worden verruimd. Buitendien zou den betere waarborgen worden geschapen voor de continuïteit van de onderneming. De naamloze vennootschap is als samenwer kingsvorm voor het midden- en kleinbedrijf bij zonder geschikt. De aankondiging van de mi nister van Justitie, dat binnen korte tijd een nieuwe rechtspersoonsvorm - de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijk heid - zijn intrede in ons recht zal doen, is dan ook verheugend. De staatssecretaris pleegt overleg met de minister van Justitie over enke le praktische punten, die - indien juridisch uitvoerbaar - de effectiviteit van de nieuwe 21

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1970 | | pagina 23