Uitgestrekte skigebieden kan men er tenge
volge van de vele bossen niet verwachten.
Skiën kan men er overigens wel. We vermel
den slechts Mallnitz, dat beschut ligt temidden
van Oostenrijks hoogste bergen. Het is ge
makkelijk per trein bereikbaar. Het doorgaand
treinverkeer veroorzaakt geen lawaai-overlast.
De treinen gaan onder Mallnitz door, via de
Tauern tunnel.
Opper-Oostenrijk
Ook Opper-Oostenrijk wordt niet elk jaar met
vakantiegangers overspoeld. Ongeveer drie
kwart van deze provincie is onherbergzaam
en slechts een klein deel is geschikt voor win
tersport. Alleen het Dachsbeinplateau geniet
door zijn glooiingen bekendheid bij de skiërs.
Voor de rustigen
In het zuiden wordt Opper-Oostenrijk be
grensd door Stiermarken. Ook hier veel bos
sen. Stiermarken wordt wel eens 'de groene
provincie van Europa' genoemd, waaruit valt
af te leiden, dat er veel veeteelt, maar ook veel
bosbouw wordt beoefend. Voor de wintersport
is Stiermarken nog een onbetreden gebied.
Misschien een hint voor hen die vinden dat
het overige deel van Oostenrijk te mondain,
te commercieel en te druk is.
Wat u ook moet weten
De Oostenrijkse keuken is doorgaans sober,
met veel vlees en groenten. Elk zich respec
terend hotel echter, is (jammer genoeg?) om
wille van de commercie bereid de maaltijd af te
stemmen op wat de gasten gewend zijn te eten.
De nationale dranken zijn rode wijn en bier,
die naar verhouding goedkoper zijn dan thee
en koffie.
Het beste vervoermiddel in Oostenrijk is de
trein. Per auto is het moeilijk reizen, zeker
voor iemand die gewend is aan motregen en
vlakke wegen. Wie toch wil autorijden, moet
spijkerbanden monteren en sneeuwkettingen
als reserve meenemen.
De grootste drukte op de wegen is rond één
uur 's middags, wat in verband staat met het
lesrooster van de ski-scholen.
Nog wat: Oostenrijk kent geen frites en fri
kadellen. Het is maar dat u het weet. U mocht
eens op zoek gaan.
618