Uitgestrekte skigebieden kan men er tenge volge van de vele bossen niet verwachten. Skiën kan men er overigens wel. We vermel den slechts Mallnitz, dat beschut ligt temidden van Oostenrijks hoogste bergen. Het is ge makkelijk per trein bereikbaar. Het doorgaand treinverkeer veroorzaakt geen lawaai-overlast. De treinen gaan onder Mallnitz door, via de Tauern tunnel. Opper-Oostenrijk Ook Opper-Oostenrijk wordt niet elk jaar met vakantiegangers overspoeld. Ongeveer drie kwart van deze provincie is onherbergzaam en slechts een klein deel is geschikt voor win tersport. Alleen het Dachsbeinplateau geniet door zijn glooiingen bekendheid bij de skiërs. Voor de rustigen In het zuiden wordt Opper-Oostenrijk be grensd door Stiermarken. Ook hier veel bos sen. Stiermarken wordt wel eens 'de groene provincie van Europa' genoemd, waaruit valt af te leiden, dat er veel veeteelt, maar ook veel bosbouw wordt beoefend. Voor de wintersport is Stiermarken nog een onbetreden gebied. Misschien een hint voor hen die vinden dat het overige deel van Oostenrijk te mondain, te commercieel en te druk is. Wat u ook moet weten De Oostenrijkse keuken is doorgaans sober, met veel vlees en groenten. Elk zich respec terend hotel echter, is (jammer genoeg?) om wille van de commercie bereid de maaltijd af te stemmen op wat de gasten gewend zijn te eten. De nationale dranken zijn rode wijn en bier, die naar verhouding goedkoper zijn dan thee en koffie. Het beste vervoermiddel in Oostenrijk is de trein. Per auto is het moeilijk reizen, zeker voor iemand die gewend is aan motregen en vlakke wegen. Wie toch wil autorijden, moet spijkerbanden monteren en sneeuwkettingen als reserve meenemen. De grootste drukte op de wegen is rond één uur 's middags, wat in verband staat met het lesrooster van de ski-scholen. Nog wat: Oostenrijk kent geen frites en fri kadellen. Het is maar dat u het weet. U mocht eens op zoek gaan. 618

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1969 | | pagina 24