met een capabele ondernemer te maken heeft,
kan deze een beroep doen op de mogelijkhe
den welke besloten liggen in de Kredietbe
schikking Midden- en Kleinbedrijf 1965. In de
praktijk blijkt dat er slechts in een relatief klein
aantal gevallen behoefte bestaat aan een aan
vullend basiskrediet, zoals dit via de bestaan
de regeling van het ontwikkelingskrediet kan
worden verkregen. De stichting overweegt of
de suggesties van de commissie Goldschmidt
alsnog te realiseren zijn. Deze commissie heeft
destijds geadviseerd de toepassingsmogelijk
heid voor het vestigingskrediet uit te breiden,
waardoor ook van dit krediet kan worden ge
profiteerd door jonge capabele ondernemers,
op wie de regeling thans niet van toepassing is,
omdat zij een bedrijf willen beginnen in een
branche die niet ressorteert onder een van de
beide hoofdbedrijfschappen dan wel onder het
bedrijfschap Horeca.
Uit het jaarverslag blijkt hoe weinig de midden
standers op de hoogte zijn van de bestaande
mogelijkheden. Niet alleen van de kredietfaci
liteiten met staatsgarantie, doch ook met de
mogelijkheid adviezen in te winnen via het
Centraal Instituut voor het Midden- en Kleinbe
drijf. Dit is jammer omdat de kosten van de
adviesaanvragen voor een groot gedeelte door
rijkssubsidie kunnen worden gedekt. Het ware
wenselijk, ze zegt het jaarverslag, dat de instan
ties en organisaties, die de belangen van het
midden- en kleinbedrijf behartigen, meer aan
dacht besteden aan gerichte voorlichting over
de mogelijkheden van advies- en kredietverle
ning. De ondernemers van midden- en klein
bedrijven zouden - zoals dat in de agrarische
sector al gebeurt - door goed basis- en appli-
catieonderwijs meer inzicht moeten krijgen in
de problemen van het midden- en kleinbedrijf.
In het jaarverslag is een bepaalde ontwik
keling in de agrarische sector ten voorbeeld
gesteld voor de middenstand. Wellicht kan dit
voor een aantal kredieten ook geschieden ten
aanzien van de garantieverlening door de
overheid. Mogelijk zal het vermeerderen van
het aantal instellingen die kredieten aan de
middenstand kunnen verstrekken op basis van
een overheidsgarantie, in middenstandskrin
gen bijdragen tot een grotere bekendheid met
de kredietverlening onder overheidsgarantie
aan de middenstand. Het hele scala van mo
gelijkheden zou hierdoor beter doordringen
tot de middenstand die voor een belangrijk
deel ook door andere banken dan de Midden-
standsbank wordt gefinancierd.
Ten aanzien van de bedrijfsbeëindigingshulp is
het bestuur van de Stichting Ontwikkeling en
Sanering voor het Midden- en Kleinbedrijf ver
ontrust over de sociale nood die blijkt uit een
groot aantal aanvragen. Vele ondernemingen
blijken een dusdanig gering inkomen op te le
veren dat zij geen reële betekenis hebben voor
de structuurverbetering in het midden- en
kleinbedrijf. Aangezien de stichting met eco
nomische maatstaven moet werken kan zij
geen hulp bieden voor de sociale nood van
vele aanvragers. Het bestuur van de stichting
meent dat men met de sociale begeleiding zou
kunnen volstaan met het verstrekken van voor
lichting omtrent de Algemene Bijstandswet en
zonodig met het in contact treden met de in
stanties die zijn belast met de uitvoering van
de wet.
Bij het ter perse gaan van dit nummer is de
Nota Midden- en Kleinbedrijf 1969 verschenen
met geheel nieuwe regelingen ten aanzien van
de ontwikkelingshulp en de bedrijfsbeëindi
gingshulp voor het midden- en kleinbedrijf.
561