Interieur van het bijkantoor in Rotterdam van de boerenleenbank Overschie zij niet aan deze drie voorwaarden, dan zijn de risico's niet verantwoord, want behalve de reisonderneming zelf kan daarvan vooral het reizend publiek de dupe worden. Dit alles moet men ook bedenken als men prijzen van reizen vergelijkt. Jammer genoeg ziet men niet zelden een zogenaamd goedkoop aan bod, waarvan de toerist pas te laat kan ervaren dat de aangeboden waar ook in dit geval naar zijn prijs is. lijk zullen ook andere branches zich in het reiswezen begeven; het bekende warenhuis Vroom en Dreesmann is daarmee al langer be zig en ook andere winkelbedrijven zullen nog wel eens reizen gaan verkopen. Een reisonderneming is een bedrijf dat even als andere bedrijven risico's op zich neemt. Het werk van een touroperator is veelom vattend en eist grote zorgvuldigheid. Er komt veel en veel meer bij kijken dan men opper vlakkig zou denken. In de huidige omstandig heden kan een reisonderneming alleen blij ven bestaan als zij rationeel werkt, een grote omzet haalt en financieel gezond is. Voldoet Bij Hotelplan hoeft men voor zulke dingen niet te vrezen. Hotelplan is een organisatie die vanaf het begin de degelijkheid vooropge steld heeft. De maatschappij dateert uit 1935. In die jaren ging het bijzonder slecht met de Zwitserse hotellerie. De Zwitserse grootin dustrieel, de heer G. Duttweiler, schiep het Hotelplan om op economische gronden te bewijzen dat bij een efficiënte aanpak en een industrialisatie van verblijf en verkeer, Zwit serland wel gasten kon trekken. Dit bewijs heeft hij geleverd. De ene extra trein na de andere vertrok naar Zwitserland en als wij goed zijn geïnformeerd kostte toen een acht daagse reis, met inbegrip van volledig pen sion en een excursie-abonnement op alle bo ten van het Vierwoudstedenmeer en alle bergbanen aan het Vierwoudstedenmeer, de kapitale som van 37,50 gulden. Bij al de efficiency en goede wil kan Hotel plan dit heden ten dage natuurlijk niet meer bieden tegen die prijs, maar het werkprincipe is hetzelfde gebleven. Het principe van effi ciency en koopmanschap resulteren steeds verder doorgevoerde industrialisatie en ge leid door het bedrijfscredo: door dienen ver dienen. 401

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1969 | | pagina 43