Veel belangstelling voor de informatiecursus Op 21 april 1969 ging in het district Roermond de eerste informatiecursus officieel van start. Van tevoren was de cursus min of meer 'uit geprobeerd' op de reizende assistentes, die unaniem enthousiast waren. De cursus is be stemd voor de nieuwe medewerksters en me dewerkers van de plaatselijke banken en van de centrale bank. Op het ogenblik wordt de cursus in alle dis tricten gegeven. Per district neemt een groep van 20 tot 25 cursisten deel. Vooral bij vrou welijke personeelsleden ontmoet de informa tiecursus grote belangstelling. Programma In een centraal in het district gelegen plaats worden drie cursusdagen verzorgd. Op de vierde en laatste dag wordt als afsluiting in de centrale bank te Eindhoven een cursus in con tacttechniek, een onderdeel van de informatie cursus gegeven, die met films wordt toege licht. De cursisten krijgen een rondleiding door het gebouw van de centrale bank aangeboden, zodat ze een idee hebben van de manier waar op onze organisatie centraal wordt geleid. De drie cursusdagen in het district worden deels door een districtsinspecteur, deels door een vaste medewerker van de afdeling Opleiding en Voorlichting verzorgd. Voor de middag wor den de cursisten op de hoogte gebracht van de diverse spaarvormen die de boerenleen banken kennen en alles wat daarbij van belang is voor de werkzaamheden aan de balie. Ook worden de cursisten geïnformeerd over de or ganisatie van het boerenleenbankwezen, over het kas-, bank-, en giroverkeer. Ruime aan dacht wordt verder aan het buitenlands beta lingsverkeer en reisdeviezen besteed. Contacttechniek Na de middag komt de contacttechniek aan de orde. Contacttechniek zou men kort kunnen omschrijven als de kunst om tactvol met cliën ten om te gaan. Dit is, vooral omdat de stof letterlijk uit het boerenleenbankleven gegre pen is, een bijzonder boeiend deel van de cur sus, die nog aan aantrekkelijkheid wint door de levendige en afwisselende discussie in de cursusgroepen. Daarbij ontstaat een uitwisse ling van balie-ervaringen, waarbij dikwijls 'ty pen' cliënten worden ontdekt. Vervolgens wordt aan de hand van moeilijke-praktijkge- vallen-op-papier naar oplossingen gezocht van vaak voorkomende technische problemen in het balieverkeer. De cursus besteedt nood zakelijkerwijs veel aandacht aan de houding en het spraakgebruik van het personeelslid aan de balie. Kan hij (of zij natuurlijk) ook in moeilijke gevallen bij lastige klanten rustig blijven? Kan hij zich dan in houding en spraak beheersen? Weet hij de juiste woorden te vin den, die voor een goed gesprek in zulke situa- 320

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1969 | | pagina 30