Detail met weegschaaltje en munten die in Italië zélf het werk van hun grote voor beelden bestudeerd hadden, was Cornelis de Man toch niet door de Italiaanse meesters be ïnvloed. Het zwierige Italië paste ook niet goed bij de degelijke protestantse Hollandse burgers. Zeker werden de 'losse' Italianen niet gewaardeerd in het provinciestadje dat Delft toen was. De goudweger is een onderwerp dat de Man - met enkele variaties - steeds opnieuw heeft geschilderd. Op het hierbij afgebeelde schil derij zien we een man, zo te zien van middel bare leeftijd, die bezig is met het wegen van goud. Het past niet goed bij de wanorde in de kamer, dat precieze wegen zo vroeg in de mor gen. De bedstee is nog maar net afgehaald, de bedderol ligt te luchten in de kamer, het vuur is nog niet eens ontstoken. Waarom heeft de man zo'n haast met het wegen van zijn goud? Hij heeft nog niet de moeite genomen zich aan te kleden; we zien hem met afgezakte kousen, sloffen en een vormeloze kamerjas. Het enige wat hij niet verzuimd heeft is zijn rood met gou den kalotje op te zetten. Maar het half gekleed zijn deert hem niet: hij gaat onverstoorbaar door met het wegen. Heeft hij misschien een kwade droom gehad die hem overhaast heeft doen besluiten terdege na te wegen of er iets van zijn goud veranderd is in minderwaardig metaal? Is hij misschien bedrogen? Het inte resseert zijn huisvrouw niet zo erg; waar schijnlijk hebben ze meer dan genoeg goud en in ieder geval heeft ze het op het ogenblik te koud. Met haar handen in de mouwen van haar met bont afgezette jakje wacht ze geduldig tot de jonge dienaar klaar is met het aanleggen van het vuur. Volgens goede protestantse ge woonte van die tijd is de ereplaats op de boe zem van de schouw toegekend aan een schil derij van Prins Maurits van Oranje. Het Hollandse interieur De zeventiende eeuw kenmerkt zich door de grote bouwactiviteit. We kennen talrijke schoorstenen uit die tijd, die vele variaties op eenzelfde thema laten zien. Het eenvoudigste type bestond uit een eikenhouten hangende schoorsteenkap, die de rook moest opvan gen en deze door de boezem naar het dak moest voeren. Op dit schilderij zien we zo'n eenvoudig type, dat prachtig is geprofileerd. Op de mantel staan twee chinese kommetjes, in die tijd bijzonder gewild. Algemeen in ge bruik in die tijd zijn ook de blauw-witte tegel tjes in de haard, de landschapstegeltjes. De hier afgebeelde tegels zijn van een bijzonder soort: ze worden 'openluchtjes' genoemd om dat ze alleen een landschapje tonen zonder omlijsting. De tafel in het midden is een zoge naamde bolpoottafel, het klassieke model van de Hollandse zeventiende-eeuwse tafel. De 258

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1969 | | pagina 48