worden gegeven. Zoals hierboven gezegd is, zal de financiële draagkracht van het bedrijf de doorslag geven, waarbij men verder dient te bedenken dat niet alle doelen in een keer kunnen en hoeven te worden bereikt. Veel is er al gezegd en geschreven over de verhou ding van kosten en resultaten. Hierbij heeft men echter rekening te houden met de resulta ten op lange en korte termijn. Door een recla mecampagne kan een deel van het publiek tot een directe reactie worden gebracht. In dit ge val is het resultaat van de actie meetbaar, zo als bijvoorbeeld de spaaracties van onze boe renleenbanken. Er is echter ook een deel van het publiek dat wel kennis neemt van de recla meboodschap, maar nog niet tot actie over gaat. Wellicht dat dit bij een volgende cam pagne wel het geval is. Op den duur zullen ver schillende campagnes wel gevolgen hebben, maar hier is dan sprake van een opeenvolging van acties die de waarnemer langzaam tot een bepaald besluit brengen. In het algemeen moet gesteld worden dat men zeer voorzichtig moet zijn met uitlatingen als: de actie is mislukt en er is veel geld verknoeid. De nawerking van iedere actie is zeer belangrijk. Deze echterte meten is een moeilijke zaak, om dat men dan iedere nieuwe relatie een aantal vragen zou moeten voorleggen. Dit lijkt ons niet aan te bevelen, of men zou door gespecia liseerde krachten een algemeen onderzoek moeten laten instellen, wat echter, gelet op de relatief hoge kosten die aan een dergelijk on derzoek verbonden zijn, slechts door de zeer grote bedrijven of door combinaties van be drijven zou kunnen worden uitgevoerd. Het autoloket van de boerenleenbank Breda

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1969 | | pagina 25