MARKETING V Een belangrijk onderdeel van de marketing-ac- tiviteiten - de reclame - komt aan de orde wan neer de fasen van marktonderzoek, produkt- ontwikkeling, het ontwerpen van verpakking, naam en de opzet van het distributiesysteem zijn afgesloten. Nu gaat het er om, het produkt aan het publiek voor te stellen. Men heeft door het marktonderzoek al vastgesteld dat er voor het produkt een markt is; de bevoorrading van de verkooppunten is geregeld. Bij het publiek dient nu interesse voor het produkt gekweekt te worden, een interesse die in een aankoop moet resulteren. Hiervoor zijn diverse activitei ten nodig, die alle liggen op het terrein van de reclame. Doel van de reclame Het algemeen doel van reclame is verhoging van de afzet. Maar niet altijd; bezien wij recla me in de verschillende bestaansperioden van het bedrijf, dan is duidelijk dat bij de oprich ting de eerste opgave zal zijn het bedrijf en zijn produkten bekendheid te geven. In de eerste plaats moet immers een marktaandeel verwor ven worden wil het bedrijf blijven bestaan. Is dit marktaandeel verworven, dan is het niet alleen belangrijk het bereikte aandeel te hand haven, maar ook om dit te vergroten. Hierbij speelt de concurrentie een rol. Voor een suc cesvolle bestrijding daarvan wordt eveneens reclame gebruikt. In een reclameplan op lange termijn zou met de bovengenoemde punten re kening moeten worden gehouden. Er kunnen zich echter ook speciale gebeurtenissen voor doen die alleen op korte termijn bezien kunnen worden. Zo zijn er de wisselingen in de con junctuur en de veranderingen in consumptie gewoonten, die de onderneming steeds nauw gezet in het oog dient te houden en waarbij men de reclame dient aan te passen, leder die reclame maakt zal zich dus van te vo ren duidelijk voor ogen moeten stellen wat hij daarmee bereiken wil. Aan de hand daarvan zal hij dan de passende middelen moeten kie zen om zijn reclame op de juiste wijze te voe ren. In het kort gezegd: men zal, wanneer men het over het doel eens is, een plan opzetten en dit consequent doorvoeren. Er is een groot verschil tussen reclame voor onmisbare dage lijkse levensbehoeften en de artikelen, waar aan men niet dagelijks behoefte heeft maar die toch een zekere sfeer in ons leven brengen. Voor wie is de reclameboodschap bestemd? Bij deze vraag spelen de inkomensklasse, de leeftijdsgroep, het beroep en het geslacht een grote rol. In verband daarmee is het wel aardig te vermelden dat onderzoekingen in de Ver enigde Staten hebben aangetoond dat 80 pro cent van alle aankopen door de huisvrouw worden verricht. Vanzelfsprekend wordt de aanschaf van grote stukken met het hoofd van 172

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1969 | | pagina 22