MARKETING IV 'Aan de balie wordt het bedrijf verkocht' Wij leven in een land dat de particuliere con sument laat kiezen waar hij zijn goederen wil kopen en waar hij zich bepaalde diensten laat verlenen. Voor een bankbedrijf betekent dit, dat men tot op zekere hoogte moet afwachten of er mensen aan het loket verschijnen en hun bankzaken door die bank willen laten verrich ten. De keuze van de consument wordt door diverse factoren beïnvloed; een belangrijke factor vormt bijvoorbeeld de ligging van de bank. Een ander, eveneens essentieel, motief is de behandeling die men bij die bank onder vindt. Omdat het leven van alle dag nogal ra tioneel en zakelijk van aard is, stelt ieder mens het op prijs een persoonlijke behandeling te ontvangen, en dit geldt wel in het bijzonder voor bankrelaties. Sterker nog, juist in deze tijd, nu steeds meer mensen aan de loketten verschijnen met een bescheiden begrip en kennis van bankzaken, is het van groot belang stil te staan bij datgene wat een zo ideaal mo gelijk contact tussen cliënten en balie-em ployés betekent. Aan het loket wordt immers in vele gevallen van een potentiële cliënt een werkelijke cliënt gemaakt. Via het persoon lijke contact aan de balie wordt het beeld van het bedrijf als het ware aan de cliënt verkocht. Het verkopen van goederen en diensten is een vak op zich. Men kan daarbij bepaald niet volstaan met een vermoedelijk aangeboren aanleg, zelfs niet met een aangeboren be gaafdheid op dit terrein. Men zal op basis van de nodige kennis doelmatig en via een juiste benadering de cliënten te woord moeten staan, als men het maximale effect van een dergelijk persoonlijk gesprek wil bereiken. Het gesprek aan de baiie In de praktijk blijkt vaak dat de balie-em ployés een nogal passieve, afwachtende hou ding aannemen en slechts volstaan met het ge ven van een rechtstreeks beknopt antwoord op de vragen van de cliënt. Als men er echter van uitgaat dat ten behoeve van elke cliënt nog verschillende andere bankdiensten zouden kunnen worden vervuld, dan is een duidelijke actieve benadering noodzakelijk. Daartoe be hoeft men beslist geen all round kennis te heb ben van het bankbedrijf, ook al zou dat natuur lijk het beste zijn. Wel betekent het dat men een actieve benaderingswijze moet kunnen hanteren in elk gesprek met elke cliënt. Principieel zou men zich, terzake van een ac tief baliegesprek, moeten baseren op de vol gende punten. - Zo mogelijk tracht men zich in te denken welke onderdelen van het gehele dienstenpak ket voor de binnengekomen cliënt interessant kunnen zijn. Een aanknopingspunt heeft men in het doel van zijn bezoek. In nauwe aansluiting op dat doel kan men hem attent maken op aan- 62

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1969 | | pagina 12