draaid. Ook hebben zij voortdurend gepleit voor een bevoorrechte behandeling van de ex port van de onderontwikkelde landen. In het kader van de GATT (Algemene Overeen komst voor Tarieven en Handel) zijn deze pro blemen al direct na de oorlog aangepakt, maar de resultaten hiervan zijn tot aan de Kennedy- ronde zeer beperkt gebleven. Wellicht was dit voor een deel te wijten aan het beperkt aantal landen dat samenwerkte in de GATT. Op aan dringen van de Sowjet-Unie pakten de Ver enigde Naties deze problematiek aan, wat in 1964 resulteerde in de eerste vergadering van de Unctad, de Conferentie van Handel en Ont wikkeling van de Verenigde Naties. De voor naamste taak van de conferentie bestond uit het tot stand brengen van goederenovereen komsten per produkt en het verwijderen van obstakels voor de export van grondstoffen. In deze eerste vergadering van de Unctad namen de rijke landen enkele belangrijke resoluties aan die van verstrekkende aard zijn. Zij namen bijvoorbeeld op zich, geen nieuwe obstakels voor 'primaire' produkten, de land- bouwprodukten, op te werpen en waar moge lijk de invoerrechten te verlagen. Voor tropi sche produkten zouden zij deze zelfs geheel afschaffen. Verder zouden de geïndustriali seerde landen de tarieven op bewerkte grond stoffen trachten te verlagen. Tenslotte beloof den de ondertekenaars zich te onthouden van maatregelen die een oneconomische produktie in de hand zouden werken. Ook werden over de financiële aspecten principiële akkoorden bereikt, die onder andere inhielden, dat zoveel mogelijk multilaterale hulp zou worden ver leend. Ten aanzien van de omvang van de hulp werd als streefgetal 1 procent van het natio nale inkomen van de rijke landen aangenomen. De conferentie in New Delhi In de tijd die verstreken is tussen Unctad I en II is er hard gewerkt om tot goede resultaten te komen op de conferentie te New Delhi. Deze heeft echter weinig directe resultaten opgele verd. Zelfs heeft het er lang naar uitgezien dat de conferentie zou mislukken. Dit is wel een aanwijzing voor de 'ernst' die de onderteke naars van het Unctad-manifest aan de dag leg gen om hun beloften van 1964 waar te maken. Op de valreep van de conferentie besloot men een tijdschema op te zetten voor onderhande lingen over negentien grondstoffen, waarbij producerende en verbruikende landen moeten trachten door middel van marktregelingen sta bielere exportmogelijkheden te bieden voor de ontwikkelingslanden. Wat de preferenties be treft hebben de ontwikkelde landen er in toe gestemd de industrieprodukten uit achterge bleven landen een zekere voorkeur te geven. Uit het voorgaande kan men opmaken dat in het kader van de Unctad, behalve wat suiker en tarwe betreft, nog maar weinig is bereikt over een wereldomvattende regeling van de goede renhandel. Meer concrete resultaten werden bereikt bij de in het kader van de GATT gehou den Kennedy-ronde, die beoogde voor een aantal produkten een wederzijdse halvering van de invoerrechten tussen Amerika en de rest van de wereld - voornamelijk de EEG - tot stand te brengen. De Kennedy-ronde Over de Kennedy-ronde hebben we in de zo mer van het vorig jaar geschreven. Toen con stateerden wij dat ook bij de Kennedy-ronde de resultaten voornamelijk voor landbouwpro- 668

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1968 | | pagina 50