beenharnas draagt, te vergelijken met de been bekleding zoals wij die uit talloze cowboyfilms kennen. Wat doet deze man op dit schilderij? Of liever: wat heeft hij gedaan? Afgaande op het harnas en op de kruisboog op de toonbank, zou men kunnen veronderstellen dat het een soldaat is die, terug uit de oorlog, zijn kruisboog heeft beleend om van de ontvangen duiten eens goed uit te gaan. Wat hij gekregen heeft houdt hij vast in zijn linkerhand. Op het paneeltje is niet duidelijk te zien of het een buidel met geld is of een briefje. De man kan ook een bur gerwacht zijn die terugkomt van zijn dagelijk se ronde, de kruisboog heeft ingeleverd en zijn dagloon heeft ontvangen. Dat het in ieder geval iemand is die zijn werk heeft gedaan, valt uit de toestand van zijn kledij op te maken; zijn linnen onderhemd steekt uit zijn wambuis en de bindseltjes van zijn beenharnas hangen er maar slordig bij. Of de mannen bij de toonbank tegen elkaar praten dan wel dat de een de ander iets over handigt, is niet duidelijk. Gezien de tijd waar uit dit paneeltje stamt, kan men veronderstel len dat de rechtse burger staat afgebeeld in de voor de middeleeuwen karakteristieke hou ding van: ik spreek. De man met de hoed strekt zijn arm uit in een even typerend gebaar, waar mee hij wil zeggen: ik luister. Maar het is ook mogelijk dat de burger zonder hoed de kruis boog aan de handelaar heeft verkocht. De koop wordt met een handje-klap bevestigd en de man achter de toonbank telt het bedrag uit, waarvoor de koop gesloten is. Zoals blijkt, kan men over de voorstelling op dit paneel honderd-en-een gissingen maken. Het schilderijtje, dat 28,5 bij 25 centimeter meet, is pas ontdekt en hangt in het Rijksmu seum in Amsterdam. Wij zullen naar de pre cieze voorstelling moeten blijven gissen, tot dat een kunsthistoricus, die er het fijne van wil weten, het paneel aan een diepgaand onder zoek onderworpen heeft. Schilder uit de Sienese school Ons paneeltje, geschilderd in olieverf op beu kenhout, is naar alle waarschijnlijkheid afkom stig uit de Sienese school. Maar wie het ge schilderd heeft is nog onbekend. Sienese school is de benaming voor een groep kunste naars die werkten in een stijl die gebruikelijk was voor Siena in Noord-ltalië. De Italiaanse steden waren vooral in de 12e en 13e eeuw meer staat dan stad. Zij probeerden elkaar te overtroeven op het gebied van staatsaangele- genheden, kunst en cultuur, wat de prestaties op de diverse gebieden ten goede kwam. In Noord-ltalië, in het door Goethe bezongen Toscane, lagen steden als Pisa, Siena, Arez- zo en Florence. Vooral tussen Siena en Flo rence ontstond een grote rivaliteit om de eer ste plaats onder de steden van Toscane. Het karakter van beide steden werd onder meer bepaald door de streek waarin zij lagen: de stad Siena was gebouwd op de kammen van drie heuvelketens en stak steil omhoog in het barre rotsachtige land. Florence daarentegen lag in een lieflijke en vruchtbare laagvlakte. Het was een stad vol monumentale gebouwen, harmonisch gerangschikt langs grote piazza's. De huizen en paleizen in Siena waren smal en steil, de straten nauw en bochtig. De in deze tijd opkomende Noordse gotiek oefende voor al veel invloed uit op de Sienezen, die de slan ke omhoogstrevende lijnen van de gotiek als iets vertrouwds ervoeren, wat blijkt uit de wer- 647

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1968 | | pagina 29