IIET KANTOOR VAN DE ONTVANGER UIT DE BOERENLEENBANK-KALENDER Het tafereel 'Het kantoor van de ontvanger' luidt de titel van het afgebeelde schilderstuk. Het stamt uit de vijftiende eeuw. Veel meer dan de naam - die waarschijnlijk pas later aan het paneel is gegeven - weet men er niet van. Volgens officiële gegevens stelt het een ontvanger voor, die waarschijnlijk zitting houdt in het kantoor van een wapenhandelaar. Voor die uit leg zijn inderdaad wel argumenten aan te voe ren. Laten wij eens kijken wat er nu precies op dit paneel staat. Bij een toonbank staan drie mannen. Een met een rond hoofddeksel, die geld staat te tellen en een ander met de in deze tijd - late middel eeuwen/begin Renaissance - gebruikelijke muts. Vóór hem staat een burger zonder hoed; de vierde man van dit tafereel heeft zich omge draaid en loopt met grote passen weg. Alle vier dragen zij de voor deze tijd typerende haardracht. Ook de korte mantels van de twee figuren bij de toonbank zijn karakteristiek voor deze overgangsperiode tussen de middeleeu wen en de Renaissance. Aan de muur hangen twee wapens, twee kruis bogen; op de toonbank ligt er nog een. Dit zou er op kunnen wijzen dat wij hier de winkel van een wapenhandelaar binnenkijken, of schoon de afwezigheid van de noodzakelijke winkelvoorraad die veronderstelling tegen spreekt. De man achter de toonbank staat geld te tellen; daar waar de toonbank tegen de muur staat bevindt zich een kist, waarvan het deksel wordt opengehouden door het via een katrol lopend gewicht. Dit zou er op kunnen wijzen dat de man achter de toonbank regel matig in de geldkist moet zijn en het lastig vindt, telkens het deksel van deze kist open te maken. Een efficiënt trekje, dat ook nu nog waardering verdient. De man op de voorgrond, zonder mantel, draagt een lange stok over de schouder, waar aan een olielamp bengelt. Dat het buiten al donker is kunnen we zien door het getralie de venster. In die tijd was het vaak voor schrift 's avonds een olielamp te dragen. Een andere uitleg zou kunnen zijn, dat het luik voor het venster gesloten is en dat het olielampje iets te maken heeft met het beroep dat deze man uitoefent. Het is verwonderlijk, dat de voeten van de lopende figuur primitiever zijn geschilderd dan die van de twee staande man nen. Verder valt ons op, dat zijn broek een heel eind buiten zijn jasje steekt. De verklaring hier voor is, dat hij een - waarschijnlijk leren - 646

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1968 | | pagina 28