voorgestelde regeling zou algemeen zijn. Daar
naast is moeilijk te ontkennen dat het voorge
stelde systeem een bijzonder duidelijk en een
voudig hanteerbaar systeem zou zijn, zowel
voor de fiscus als voor de belastingplichtige
instelling. En tenslotte zou de voorgestelde
werkwijze het voordeel bieden dat in de toe
komst een mogelijk uiteenlopende druk van de
vennootschapsbelasting op de diverse spaarin-
stellingen niet meer het gevolg zou zijn van uit
eenlopende belastingtarieven. In de Eerste Ka
mer is daarover in het verleden van gedachten
gewisseld tijdens de Algemene Beschouwingen
naar aanleiding van de begroting voor het jaar
1956, waarbij zelfs de vraag naar voren kwam,
of een ministeriële uitvoeringsbeschikking
wel voldoende rechtsgrond biedt voor de toe
passing van een gehalveerd tarief. Die juridi
sche vraag wordt ook uit de wereld geholpen
door het wetsontwerp zoals dat tot nu toe luidt
en volgens hetwelk ook het gereduceerde ta
rief voor de kredietcoöperaties bij de wet zelf
wordt geregeld, maar dat neemt niet weg dat
die oplossing aanzienlijk minder elegant is dan
de hantering van een uniform belastingtarief
voor alle belastingplichtigen - zoals de land
bouwkredietcentrales in hun schrijven aan de
Tweede Kamer voorstellen.
569