liLLIL Bijkantoor Neerbeek van de boerenleenbank Beek in Limburg, geopend 22 augustus 1968 ven een oogje in het zeil wat betreft het weer geven van de juiste kleuren; verder controleert hij of het ontwerp nauwkeurig wordt overge bracht. Belangrijk is, dat de wever een groot gevoel voor kleur bezit om de kleurnuances in het ontwerp goed weer te geven. De fijn heid van het weefsel hangt af van het aantal draden per vierkante centimeter. Wordt voor het weven handgesponnen wol gebruikt, dan wordt ook een grover weefsel verkregen. Bij het weven worden twee methodes toegepast, waarbij in het ene geval het weefgetouw verti caal wordt geplaatst (haute lisse), welke me thode vooral in Frankrijk wordt toegepast en de werkwijze waarbij het weefgetouw horizon taal staat (basse lisse). De laatste methode wordt in Nederland bij voorkeur toegepast. Het spreekt vanzelf dat men een kunstenaar als Wiegersma, die vooral bekendheid kreeg als glazenier, vraagt hoe hij tot zoiets verschil lends als het vervaardigen van gobelins is ge komen. Aan zijn werk als glazenier - aldus Pieter Wiegersma - is vrij abrupt een einde ge komen. Dit werd grotendeels veroorzaakt door de stagnatie in de bouw van nieuwe kerken en verder door de gewijzigde opvattingen van de architecten wat betreft de vormgeving van de nieuwe gebouwen, waardoor men meer voelt voor verplaatsbare kunstwerken dan voor za ken als gebrandschilderde ramen. Een hiermee 594

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1968 | | pagina 32