Wandtapijt van Wiegersma In de voorgaande maandbladen werden twee kunstwerken van de centrale bank besproken, waarmee elke bezoeker gemakkelijk kan ken nismaken. Het werk dat het onderwerp is van dit artikel, is aangebracht op een plaats die niet op de weg ligt van de gemiddelde bezoe ker van de centrale bank. Of het zou moeten zijn dat hij als lid van een gezelschap een rond leiding door onze bank meemaakt, waarbij ook meestal de vergaderzaal wordt getoond waar de raad van beheer pleegt samen te komen. In deze vergaderzaal bevindt zich een gobelin, vervaardigd door Pieter Wiegersma uit Deur- ne. Beter is het wellicht te spreken over een wand die door het kleed in beslag wordt geno men. De afmetingen van de zaal zijn echter zo danig dat het wandtapijt - afmetingen zes bij twee meter - niet overheerst; het geeft er een levendig facet aan. Voor het eerst verwerkte Wiegersma in dit wandkleed wolsoorten waar aan geen kleurstoffen zijn toegevoegd en die verwerkt werden in de tint die de wol had aan het levende schaap. Toch is het tapijt in het ge heel niet saai, integendeel; er zijn tientallen kleuren in verwerkt, van cognac tot diepbruin - bijna zwart, van gebroken wit tot lichtgeel, naturel en grijs in al zijn schakeringen, van an traciet tot duifgrijs. De kleuren sluiten prachtig aan bij de kleur van het hout van de wand. De wit-gele bol op het gobelin is de verzinne beelding van het licht dat als warmtebron, die het leven stimuleert, centraal is gesteld; het leven zelf wordt uitgebeeld in de uitbundige groei van de bladeren die zich in alle richtin gen verspreiden. Wanneer er al een overeen komst bestaat met onze organisatie, dan zou men in de bladeren een symbool van de plaat selijke boerenleenbanken kunnen zien, die ge stimuleerd worden door 'die bron van licht', de centrale bank. Of men zou in de lichtbron de leiding kunnen zien, die de werklust van haar medewerkers activeert. Minder hoog gegre pen zou men het onderwerp van het wandkleed kunnen zien als een uitdrukking van de expan sie, die kenmerkend is voor onze organisatie. Op deze wijze is een uitbeelding tot stand ge komen, die levendig is zonder onrustig te zijn, die het oog kan boeien zonder de aandacht af te leiden. De plaats van het gobelin - Wiegersma ge bruikt liever het woord tapisserie - kan als ge slaagd voorbeeld worden genoemd van een juiste en goede samenwerking tussen architect en kunstenaar. De architect bepaalde de plaats waar naar zijn mening een kunstwerk moest komen, maar de kunstenaar bleef verder ge heel vrij in zijn onderwerp. Na tientallen schet sen en studies kwam eindelijk de werkteke ning op ware grootte tot stand. Bij het vervaar digen van wandkleden wordt de werktekening in spiegelbeeld onder het weefgetouw aange bracht. Het weven van het wandtapijt vergde ongeveer acht maanden. Het zal duidelijk zijn dat dit weven betrekkelijk langzaam opschiet en centimeter voor centimeter gecontroleerd moet worden. De kunstenaar houdt tijdens het we- 591

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1968 | | pagina 29