staan voor winkelcentra, want die zorgen voor een concentratie van veel bestaande en poten tiële cliënten op een geografisch beperkt ter rein. Daarom vormt een winkelcentrum vaak een attractief vestigingspunt voor een bijkan toor van een bank. Wanneer het besluit valt om een verkooppunt te stichten, komt vervolgens de vraag aan de orde hoe het uiterlijk van de vestiging moet zijn. De belangrijkste eisen die men aan de vormgeving van een kantoor zal stellen, hou den verband met eisen van doelmatigheid, maar hebben ook betrekking op sfeer en soort gelijke aspecten. Ook aan de juiste grootte en aan een verantwoorde indeling zal aandacht moeten worden besteed. Daarbij mag men niet vergeten, dat de ruimte een bepaalde overca paciteit moet bieden, zodat de toekomstige groei niet op korte termijn weer nieuwe proble men oproept. Communicatie Vervolgens dient de publiciteit van de verkoop activiteiten er voor te zorgen, dat van de dien sten die de bank aanbiedt ook daadwerkelijk gebruik wordt gemaakt. Verkoopactiviteiten vallen in feite in twee belangrijke onderdelen uiteen. Allereerst een verzorging van het re clamebeeld van de diensten in de plaats waar zij worden aangeboden. Met een dergelijke re clame richt men als het ware een uitnodiging tot de cliënt. Tevens laat men hem zien waarom hij nog eens terug moet komen om ook zijn an dere bankzaken bij de boerenleenbank te laten verzorgen. Dit is de voorlaatste, zeer belang rijke, schakel in een keten van middelen waar mee de bank het publiek tracht te beïnvloeden. De laatste schakel is de persoon die de dienst verkoopt. Men ziet nog niet algemeen in hoe belangrijk deze schakel is. Vakkundigheid, tact en overredingskracht zijn bij de verkoop van diensten nog belangrijker dan bij de verkoop van een gereed produkt. Een produkt kan door een aantrekkelijke verpakking als het ware zich zélf verkopen. Bij de aanbieding van bank diensten is dit voordeel niet aanwezig. Daarom zijn de eisen voor hen die met de cliënten om gaan, extra zwaar. Dit is ook een van de redenen waarom de centrale bank ertoe is overgegaan een cursus te organiseren in con tacttechniek voor degenen die op de bankkan toren cliënten bedienen. Daarbij moet men zich realiseren dat de beslissing van de cliënt om naar de ene of de andere bankinstelling te gaan, in sterke mate wordt beïnvloed door aan beveling van vrienden en relaties. Bij plannen om tot aankoop van duurzame con sumptiegoederen over te gaan, nemen velen eerst tijdens het winkelen het besluit waar zij zullen kopen. Maar waar men spaart en wat men spaart, wordt thuis bepaald. Een bank kan daarom alleen groeien wanneer het verlenen van service geen loze uitspraak betekent, maar op duidelijke en vriendelijke wijze in de prak tijk wordt gebracht. De centrale bank tracht op alle manieren de overbrenging van haar spe cialistische kennis naar de boerenleenbanken snel en tijdig tot stand te brengen. De tweede fase van de communicatie is echter steeds in handen van de man of vrouw aan de balie van de boerenleenbank. Van deze communicatie hangt het in laatste instantie af of de cliënt te vreden naar huis gaat. 586

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1968 | | pagina 24