MARKETING III Distributie Hoe distributie en verkoop opgezet moeten worden hangt af van de soort en de eigen schappen van de aangeboden diensten en van de groepen die van deze diensten ge bruik maken. Deze factoren z jn bepalend voor het aantal punten waar de diensten zullen wor den aangeboden en voor de spreiding daarvan. Een dienst, waarvan slechts onregelmatig ge bruik wordt gemaakt, heeft aan enkele ver kooppunten genoeg. Soms zal één vestiging van beperkte omvang in een werkgebied al vol doende zijn. Hetzelfde geldt ook wanneer een gering aantal personen regelmatig van eenzelf de dienst gebruik maakt. In zo'n geval zal even eens met een beperkt aantal verkooppunten kunnen worden volstaan. Bij een bank die zichzelf 'de bank voor ieder een' noemt, ligt dat natuurlijk heel anders. Bij haar moeten alle lagen van de bevolking op ie der uur terecht kunnen. Dit betekent dat er een dicht net van vestigingen noodzakelijk is. De 'verkooppunten' dienen zo te liggen, dat zij voor het publiek gemakkelijk te bereiken zijn. Voordat echter tot de vestiging van een nieuw verkooppunt kan worden besloten, zal er een grondig vooronderoek moeten plaatsvinden. Bij zo'n onderzoek bestudeert men in de eer ste plaats de situering van de verkooppunten van concurrenten en van reeds aanwezige ei gen verkooppunten, dit in verband met de 'ver- zadigingsgraad' en de optimale dichtheid van het totaal aantal bankkantoren. Verder moeten de omvang, de samenstelling en de verwachte groei van de potentiële afnemers onderzocht worden. Het onderzoek naar de dichtheid hangt nauw samen met de vraag, of een even tueel te vestigen bijkantoor binnen een bepaal de periode rendabel zal kunnen werken. Het 'rendabel kunnen werken' vereist een mini mum aantal potentiële cliënten, die binnen een bepaalde periode tot de vaste cliëntenkring van de bank moeten gaan behoren. In het alge meen gaan wij ervan uit, dat een nieuwe vesti ging binnen vijf jaar rendabel moet zijn. Verder wordt onderzocht wat de meest juiste vesti gingsplaats zal zijn. Het kantoor moet dichtbij woon- en winkelcentra liggen, maar het moet vooral gemakkelijk bereikbaar zijn. Dat bete kent bijvoorbeeld dat er in de onmiddellijke omgeving parkeerruimte moet zijn. Eventuele gemeentelijke uitbreidingsplannen, soms ruilverkavelingsplannen, een enkele keer zelfs plannen op het gebied van de ruimtelijke ordening, worden bij het zoeken naar de juiste plaats voor een verkooppunt grondig bekeken. In dit kader is het belangrijk of er plannen be- 585

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1968 | | pagina 23