NIEUWS
politieke en sociale maatstaven rekening moe
ten houden, was het gezien de druk die door
de landbouworganisaties werd uitgeoefend,
niet mogelijk anders te handelen. Dat zij over
tuigd waren van de ondoeltreffendheid van de
nieuwe regeling en van de onmogelijkheid om
in die situatie betere oplossingen naar voren
te brengen, moge blijken uit de nadruk die is
gelegd op het overleg dat in oktober over het
gehele gemeenschappelijke landbouwbeleid
zal worden gevoerd. Dan zullen wellicht de mi
nisters van Financiën van de diverse landen
zeggen en doen wat de landbouwministers
niet konden.
Misschien zal dan ook blijken dat de andere
partners in het economische spel, te weten de
industrie en de consumenten, niet langer be
reid zijn de lasten van een inefficiënte land
bouwpolitiek te blijven betalen, ook al zou die
sociaal verantwoord zijn. Dat bij dit gesprek
nog harde woorden zullen vallen, maakt men
op uit het feit dat dr. Mansholt in Duitsland op
nieuw heeft laten uitkomen, dat hij het niet
eens is met de structuurplannen van de Duitse
regering, waarin het gezinsbedrijf een over
heersende rol gaat spelen. Dr. Mansholt heeft
aangekondigd dat het rapport over het struc
tuurbeleid in de EEG-commissie wezenlijk zal
verschillen van de Duitse inzichten.
Hier liggen echter wel twee uitersten naast
elkaar. In deze rubriek is al opgemerkt dat
het structuurelement van het landbouwbeleid
wel wat erg plotseling en erg laat bij de
EEG-commissie is opgekomen. Dr. Mansholt
heeft hiervoor echter een verklaring. Hij heeft
in ieder geval, gezien de huidige situatie op
de zuivelmarkt, wel het gelijk aan zijn kant
voor wat betreft de noodzaak van meer effi
ciënte produktiewijzen, gepaard met lagere
opbrengstprijzen. Dit houdt in dat de boeren
via schaalvergroting toch een redelijk inko
men kunnen bereiken. Voor een deel van de
boeren zal dit echter ook betekenen dat er
geen toekomst meer voor hun bedrijf op de
huidige schaal is. Via een ongevoelige sane-
ringspolitiek mag en zal een en ander echter
niet geschieden. Men zal geleidelijk voor een
beperking van de produktie moeten zorgen ten
koste van aanzienlijke bedragen. Over deze
problemen zal ongetwijfeld in oktober nog
uitvoerig worden gesproken.
Financiering gemeenschappelijk
landbouwbeleid
In het bovenstaande is al naar voren gekomen
dat vooral financiële problemen de gemeen
schappelijke landbouwpolitiek bedreigen. Het
Brusselse Landbouwfonds financiert een twee
tal doeleinden. Enerzijds worden uit het fonds
alle voor gemeenschappelijke rekening ko
mende interventies op de diverse markten be
taald. Anderzijds moeten uit het fonds ook de
487