,ïfi de in steen uitgevoerde haan Wie in dit beeld geen gelijkenis ziet mag het desgewenst 'ab stracte kunst' noemen, want het lijkt niet meer dan een soort spel van lijnen en vormen, waar bij het oppervlak op sommige plaatsen glad is afgewerkt terwijl het elders ruw is gelaten. Slegers heeft dit werk bedoeld als weergave van een haan, hoewel hier duidelijk slechts enkele hoofdkenmerken van de vogel zijn terug te vinden: men ziet ook hier het naar voren komende borststuk, de fel recht ge trokken hoge nek, en met enige fantasie ziet men verder een nijdige blik naar opzij en een aan diezelfde kant dreigend uitgeslagen vleugel. Deze 'Haan in steen' dateert van 1963. In 1965 ontwierp Toon Slegers een monumen taal beeld, getiteld 'Drie figuren'. Het werk is drie en een halve meter hoog en vijf a zes meter breed. De drie figuren hebben ten dele geen menselijke vormen: men ziet geen han den, geen voeten en geen gezichten met ogen, neus of oren. En toch: voor de aandachtige beschouwer hebben zij veel menselijks. Zij staan of 'zitten' naast elkaar, rechtop, en men kan ze zien gebaren in een druk onderling 'gesprek'. De middenfiguur heeft een groot en breed hoofd en is ook verder wat zwaarder gebouwd dan de anderen. Hij doet denken aan een man als Hitchcock. Van de buitenste ge daanten neemt er een deel aan het gesprek. Deze is veel fijner gebouwd en het lijkt een vrouw, van wie een sjerp of stola in de wind 371

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1968 | | pagina 9