bij het publiek behoefte bestaat. Vervolgens zullen de nieuwe produkten of de nieuwe diensten moeten kunnen concurreren met reeds bestaande. Daarbij zal ongetwijfeld de kwaliteit van de aangeboden diensten een belangrijke rol spelen. Bedoeld is hier uiteraard kwaliteit in die zin dat de dienst zoveel mogelijk is aangepast aan de behoef ten. Om de wens van de aspirant-belangstel- lende te leren kennen kan een marktonder zoek nuttig zijn, trouwens ook om na te gaan of er aan de bestaande diensten die men aan biedt nog voldoende behoefte bestaat. Daar naast spelen bepaalde technische factoren een rol, uiteraard niet in produktie-technische zin, maar met betrekking tot juridische en ad ministratieve kwesties. Vormgeving en ver pakking, twee zaken die bij elk produkt van groot belang zijn, spelen praktisch geen rol wanneer het gaat om bankdiensten, al moeten de spaarboekjes wel gemakkelijk hanteerbaar zijn en dient hun omslag van zodanig materiaal te zijn dat ook bij veelvuldig gebruik het uiter lijk van het boekje keurig blijft. Verder dient de naam, waarmee de betreffende dienst wordt getypeerd, duidelijk naar voren te komen. Distributie en communicatie De distributie en de communicatie kunnen in één adem worden vermeld: zij hangen nauw met elkaar samen. De distributietaak verloopt in ons bedrijf in feite vanuit de centrale bank via de boerenleenbanken naar haar cliënten en vice versa. De kennis van vakspecialisten wordt toegepast op speciale plaatselijke om standigheden om de meest verantwoorde be werking van de markt mogelijk te maken. En het succes van hun werk hangt af van een in tensieve en verantwoorde communicatie tus sen de verschillende schakels van de gehele organisatie. Alle contacten moeten op tijd wor den gelegd met de juiste mensen. Overleg en samenwerking doen dan de rest. Verhuizing oude stijl

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1968 | | pagina 32