formatie. Deze informatie is noodzakelijk als hij tot een verantwoorde samenstelling van de marketing-mix wil komen. De informatie zal vooral betrekking moeten hebben op de con juncturele situatie, het sociale klimaat en op psychologische factoren. Het gedrags- en be stedingspatroon van de mens wordt immers sterk beïnvloed door optimistische en pessi mistische verwachtingen over de conjunctu rele ontwikkelingen. Zo beïnvloeden de ver wachte loon- en prijsstijgingen de bestedings- drang en de behoefte om te sparen. Sociale en psychologische factoren beïnvloe den eveneens in sterke mate de samenstelling van de marketing-mix. In dit verband is van belang in welke mate de bevolking groeit en op welke plaatsen deze groei sterk respectie velijk zwak is. Ook de leeftijdsopbouw kan een belangrijke rol spelen bij de vraag hoe een bepaalde markt moet worden aangepakt. Binnen het kader van het vestigingsbeleid in onze organisatie spelen dergelijke factoren een steeds grotere rol. Dat geldt ook voor de geografische veranderingen van steden en dorpen. Verder geldt dat de belangstelling voor de sóórt bankdiensten sterk afhankelijk is van de status van de betreffende bevol kingsgroep. De hogere inkomensklasse is in vergelijking met de lagere in het algemeen rationeler ingesteld en gevoeliger voor mo derne ontwikkelingen. Men neemt eerder en grotere risico's teneinde op den duur grotere resultaten te verkrijgen. De lagere inkomens groepen zijn in het algemeen iets conservatie ver ingesteld, zij zijn voorzichtiger en houden zich meer aan traditionele gedragingen. Hun lagere inkomen geeft hen in bepaalde opzich ten ook minder aanleiding om naar de bank te gaan. Hieruit volgt dat het moeilijker zal zijn om hen aan het bankloket te krijgen. In het algemeen zullen zij meer behoefte hebben aan eenvoudige en duidelijke informatie voordat zij zich vertrouwd gaan voelen met de bank. Ook de behandeling aan het loket zal als gevolg hiervan anders moeten zijn. Prijs en produkt Na deze algemene aspecten die van invloed zijn op de samenstelling van de marketing-mix, verdienen de vier vermelde onderdelen van deze mix nadere aandacht. Voor wat betreft de prijs kan in het algemeen worden gesteld dat dit een zeer belangrijk onderdeel is: de prijzenconcurrentie speelt op verschillende deelmarkten een belangrijke rol. De prijzen moeten voor het publiek aantrekkelijk zijn maar tegelijkertijd voor de ondernemingen winstgevend. In het bankwezen gelden ten dele andere nor men. De bestaande provisietarieven worden vrij algemeen toegepast. Op het gebied van de rentetarieven bestaat vermoedelijk meer concurrentie, maar bij een nauwgezette bestu dering van de voorwaarden blijkt, dat de feite lijke verschillen geringer zijn dan op het eerste gezicht lijkt, althans wanneer men de vergelij king beperkt tot instellingen met een ongeveer gelijke financieringsstructuur. Hieruit volgt dat de prijs als onderdeel van de marketing-mix in het bankwezen slechts in zeer beperkte mate beïnvloed kan worden zonder ongewens te gevolgen voor de betreffende bank uit te lokken. Het produkt zelf is voor de marketing vooral van belang voor wat betreft de aard en de kwaliteit. In de eerste plaats is het van belang dat een produkt wordt aangeboden waaraan 393

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1968 | | pagina 31