MARKETING II Marketing-mix In het eerste artikel over marketing hebben wij uiteengezet wat onder marketing dient te wor den verstaan. Wij constateerden dat de kern van de marketing neerkomt op het leren ken nen van de wensen en de behoeften van be staande en potentiële cliënten. Zijn deze wen sen eenmaal bekend, dan zal de volgende stap zijn dat wordt gezocht naar de mogelijkheden om hieraan tegemoet te komen. Daarmee wordt bereikt dat de onderneming haar cliën ten zo goed mogelijk bedient en tevens, dat zij zelf beter floreert. Wij gaven in het vorige artikel ook een korte beschrijving van de on derdelen van de marketing-activiteiten. Be langrijk is daarbij hoe de ondernemers deze activiteiten moeten richten om tot het beoogde doel te komen. Op iedere markt doen zich een aantal onze kerheden voor, waarop de ondernemer zelf geen invloed kan uitoefenen. Om zijn marke- ting-doelstelling te verwezenlijken zal hij dus de krachten waarop hij wèl invloed heeft, op de juiste wijze moeten combineren. De onder nemer beschikt daartoe over een aantal krach ten waarvan hij de intensiteit en de gerichtheid zelf kan bepalen. Deze krachten zijn: de prijs, het produkt (in het geval van een bankbedrijf: de dienst), de distributie en de communicatie tussen bedrijf en cliënt. Te zamen vormen deze de marketing-mix. Met deze 'mix'(com- binatie) wapenen de moderne ondernemers zich om een krachtig verkoopbeleid te kun nen voeren; wapent een modern bankbedrijf zich om een maximaal aantal cliënten aan het loket te krijgen, waarvoor het dan bovendien alle bankzaken op een verantwoorde en pret tige wijze zal trachten te regelen. De juiste dosering Al weet een ondernemer met welke instrumen ten hij de markt moet bewerken, hij zal zich ook afvragen in welke mate hij deze hulpmid delen moet aanwenden. Op welke wijze dienen de onderdelen van de marketing-mix zich te verhouden om er voor dat bepaalde bedrijf een maximaal effect mee te bereiken? Hiermee is een van de moeilijkste problemen aange roerd. Voor de vaststelling van de juiste do sering kan geen computer uitkomst brengen, wel de man met het aangeboren ondernemers talent, die 'het in zijn vingertoppen heeft', vooropgesteld dat hij zich realiseert dat dit ge voel alléén tegenwoordig niet meer voldoen de is; ook de ondernemer met het 'Fingerspit- zengefühl' heeft behoefte aan uitgebreide in- 392

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1968 | | pagina 30