De persoonlijke lening Toen medio 1967 de persoonlijke lening bij onze banken werd geïntroduceerd vermoedde men wel, dat deze vorm van kredietverlening bij de cliënten van de boerenleenbanken een warm onthaal zou vinden, maar niemand had kunnen voorzien dat deze nieuwe dienstverle ning zich zo snel zou ontwikkelen; in 1967 werden in anderhalve maand tijds 310 per soonlijke leningen gesloten met een totaal bedrag van 587.000 gulden. Zes maanden later werd met de vijfduizendste lening de tien mil joen gulden overschreden. Dat de leningen in een behoefte voorzien wij zen de cijfers wel uit. Het feit dat voor een persoonlijke lening geen zakelijke noch een persoonlijke zekerheidstelling vereist is, maakt de lening toegankelijk voor een grote catego rie mensen die anders moeilijk aan geld kun nen komen. Vereist wordt wel, dat de aanvra ger voor een persoonlijke lening een gezins rekening heeft bij de bank. Maar uiteraard biedt de bovengenoemde eis niet die mate van zekerheid die de bank zou hebben bij een kredietverstrekking op een onderpand of met een borg. Daarom hangt veel af van het eerste gesprek dat de kassier/directeur van de boe renleenbank heeft met de aanvrager voor een dergelijke lening. De aanvrager moet welis waar een formulier invullen - waarbij hij zelfs verklaart het naar waarheid in te vullen - maar het is wel gebleken, dat de aanvrage niet altijd juist was ingevuld. Vooral bij de vraag of er elders verplichtingen zijn, schijnt het geheu gen van de aanvrager hem wel eens in de steek te laten; op deze vraag wordt met 'nee' geantwoord, terwijl het antwoord 'ja', respec tievelijk 'ja, twee drie - enfin vult u zelf maar in - had moeten luiden. Stichting Bureau Kredietregistratie De bovengenoemde moeilijkheid is een van de redenen waarom de boerenleenbanken die persoonlijke leningen verstrekken, zich heb ben aangesloten bij de Stichting Bureau Kredietregistratie, kortweg BKR. Dit bureau is in het leven geroepen door diverse han delsbanken en financieringsmaatschappijen. Het praktische nut van dit bureau voor de deelnemers is, dat zij, alvorens tot het ver strekken van krediet over te gaan, eerst met dit bureau per telefoon of via een daarvoor ontworpen formulier, inlichtingen kunnen vra gen. Het bureau kan de vragensteller haarfijn vertellen of de persoon in kwestie al bij hem bekend is - wat dus betekent dat hij al bij een aangesloten instelling krediet heeft opgeno men - en zo ja, welke leningen hij heeft lopen, of hij een goed betaler is of dat hij er met de pet naar gooit. De deelnemers verplichten zich om de achterstand in de aflossingen door te 387

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1968 | | pagina 25