suprematisme, een zuiver abstracte en alleen met meetkundige elementen werkende kunst. De grote man van deze beweging was Wladi- mir Tatlin, die reeds in 1913 zijn eerste geheel abstracte reliëf-constructies maakte uit glas, hout en metaal. In 1915 begon hij er mee, deze stereometrische beelden als driedimen sionale constructies aan draden op te hangen. Ruimte was voor deze kunstenaars een we zenlijk bestanddeel van het kunstwerk. Enkele jaren heeft het constructivisme zich kunnen handhaven als de kunst van de proletari sche revolutie, maar toen in 1921 de nieuwe economische politiek van Lenin begon, werd het constructivisme als niet geschikt voor poli tieke massa-beïnvloeding aan de kant gezet. Lenin betitelde deze kunststroming als 'in fantiele ongeordendheid'. Daarmee was het machtwoord tegen de moderne beweging ge sproken en werd het socialistische realisme Volgens Van Dale: Abstract: geen verband houdend met de zichtbare werkelijkheid. Gestileerd: afgebeeld in hoofdtrekken, in een vereenvoudigde, maar karakteristieke vorm. Grafiek: alle manieren van weergave en vermenigvuldiging van letters en afbeeldin gen, waarbij afdrukken worden gemaakt. Typografie: boekdrukkunst. Gouache: schilderstuk gemaakt met waterverf die, verdund met vloeibare gom. zo wordt aangebracht dat de ondergrond van het papier onzichtbaar is. Litho: steengravure. Stereometrie: dat deel van de meetkunde dat zich bezighoudt met de eigenschappen van figuren in de ruimte. Futurisme: een in Italië circa 1907 ontstane richting in de schilderkunst, die een geheel complex van indrukken en bewegingen in één beeld tracht vast te leggen, waarin vorm en kleur in een bepaalde richting vereenvoudigd of verhevigd worden. Een kunstrich ting die breekt met alle tradities. Kubisme: een door Picasso in 1910 voor het eerst gepropageerde richting in de beeldende kunst, waarbij alle vormen tot lijnen en vlakken worden teruggebracht. Constructivisme: een richting in de bouw- en beeldende kunst die met wiskundige vormen en onvermengde kleuren werkt. Suprematisme (Red.): een richting in de beeldende kunst, voortgevloeid uit het con structivisme, die nog sterker dan het constructivisme alleen het oppergezag van meet kundige figuren erkent. 310

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1968 | | pagina 8