de wereld. Ook voor het Nederlandse kunst bezit was het behoud van deze collectie van belang in verband met de reeds bestaande col lecties van het werk van Mondriaan in het Haagse Gemeentemuseum en het werk van Malewitsch in het Stedelijk Museum van Am sterdam, twee tijdgenoten van Lissitzky. Leven en werk Et Lissitzky werd op 10 november 1890 gebo ren uit Joodse ouders, in Polschinok, Rusland. Na zijn gymnasiumtijd besloot hij aan de Tech nische Hogeschool van Darmstadt in Duitsland de opleiding tot architect te gaan volgen, een besluit dat van grote invloed is geweest op zijn ontwikkeling als kunstenaar. Darmstadt was in de twintiger jaren een waar kunstcen trum, waar Lissitzky vele tentoonstellingen van eigentijdse kunst kon zien. Hij reisde door Europa, tekenend en lerend. De proletarische revolutie van 1917 ging niet ongemerkt aan hem voorbij; Lissitzky werd een overtuigd communist. Hij nam actief deel aan de revolutie door zitting te nemen in de Kunstcommissie. Hij ontwierp de eerste Sovjet-banieren, die tijdens de 1 mei viering in 1918 over het Rode Plein werden gedragen; tevens ontwierp hij politieke aanplakbiljetten. Naar zijn vaste overtuiging had ook de kunste naar een plaats in de revolutie. Voor hem wa ren de kunst en de nieuwe maatschappijvorm in Rusland één geheel. Suprematisme In 1919 sluit de architect Lissitzky zich aan bij de Malewitsch-groep. Kasimir Malewitsch was de oprichter van het 'suprematisme', een kunstrichting, die probeerde de kunst te be vrijden van de ballast van de realistische we reld. Om dat te bereiken vluchtte hij, zoals Malewitsch zelf zei, naar vierkante vormen. Lissitzky onderging zijn invloed in hoge mate. Uitgaande van de constructies van Malewitsch ontwikkelde hij prachtig uitgebalanceerde composities die hij Proun noemde. 'Proun' is samengesteld uit afkortingen van Russische woorden, die zoveel betekenen als: 'voor stichting van nieuwe kunstvormen'. Een kunst criticus uit die dagen omschreef het poëti scher: een uit de fantasie van een architect ontsproten spel met stereometrische elemen ten, dat het midden houdt tussen schilderkunst en architectuur'. Elk werkstuk van Lissitzky wordt volgens architectonische wetten opge bouwd en de problemen, die zich in de archi tectuur voordoen aangaande massa, volume, zwaartekracht, ruimte en ritme, vormen de uit gangspunten voor zijn schilderen. Constructivisme Het suprematisme dat de nadruk legde op de meetkundige opbouw van de beelden, kreeg belangrijke impulsen uit het Russische 'con structivisme', een kunstrichting die voort kwam uit het kubisme en het futurisme. In de jaren voor de eerste wereldoorlog stond Moskou open voor de moderne Europese kunststromingen. De jonge Franse schilder kunst was hier beter bekend dan in Frankrijk. Tot 1914 werden in Rusland meer dan honderd schilderijen van Picasso en Matisse tentoon gesteld; daardoor werden het kubisme en futurisme bekende richtingen, die veel in druk maakten op de jonge avant-garde in Rus land. Het constructivisme schiep, zoals het 308

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1968 | | pagina 6