van de afzender verlaten en eindigt in principe wanneer zij in het pakhuis van bestemming zijn aangekomen. Alles wat omtrent deze 'pak huis tot pakhuis' clausule is bepaald, geldt niet voor de molestdekking. Polisvormen Bij het vrachtvervoer wordt dikwijls gebruik gemaakt van verschillende polisvormen. De meest gangbare zijn wel de pauschalpolis en de contract- of aflaadpolis. Pauschal is het Duitse woord voor som-in-eens. De pauschal polis, ook wel afkooppolis genoemd, houdt in, dat de verzekerde jaarlijks een schriftelijke opgave verstrekt van de omzet waarover in het afgelopen jaar risico gelopen werd. Het ver schil tussen de daarvoor verschuldigde pre mie en de vooruitbetaalde premie, die geba seerd is op de geraamde omzet, wordt ver rekend. Van deze polis wordt veel gebruik ge- maaktdoorhetvrachtvervoer op het vasteland. De contractpolis wordt gebruikt bij het vervoer over zee. Bij deze polis wordt door de verze keraars, in overleg met de verzekerde, het zogenaamde 'maximum per gelegenheid' vast gesteld. Dit is het maximum-bedrag waarover de assuradeuren per zending risico kunnen lopen. Het gelopen risico wordt vastgesteld aan de hand van verzekeringspapieren of zogenaam de declaratieregisters, die door de verzekerde zelf worden bijgehouden en ingevuld. Deze papieren worden periodiek bij de verzekeraar ingediend en op basis daarvan wordt de te betalen premie berekend. Beurspolis In verband met het feit dat transportverzeke ring vaak een internationale aangelegenheid is, waarbij verschillende verzekeringsmaat schappijen uit diverse landen zijn ingescha keld, is het belangrijk een polis met uniforme voorwaarden te hebben. De bekendste unifor me polisvoorwaarden voor Nederland zijn op gesteld door de 'Amsterdamsche vereeniging van assuradeuren'; de polis, voorzien van deze voorwaarden, heet beurspolis. De beurspolis is het standaardformulier dat voor bijzondere gevallen kan worden uitge breid met de nodig geachte clausules. Ook kent men nog de Lloyds' polis die de uniforme voorwaarden bevat, vastgesteld door de En gelse assuradeuren Lloyd. Deze polis wordt veel in Rotterdam gebruikt. Bij internationale transacties zal men bij voorkeur de Lloyds' polis gebruiken. Eigen gebrek en eigen bederf De gevaren waartegen de polis dekking geeft vallen uiteen in twee hoofdgroepen, namelijk de verzekering tegen de gewone transport gevaren en de molestdekking. Naar Neder lands recht geeft een polis bij de verzekering tegen de gewone gevaren in principe dekking tegen alle van buiten komende onheilen. Niet gedekt is dus bijvoorbeeld schade door eigen bederf van goederen, diefstal enzovoort. Wanneer het de bedoeling is dat ook deze risico's worden meeverzekerd, moet dit uit drukkelijk in de polis worden vermeld. Tegen woordig luiden de condities vaak 'all risks'. Deze benaming kan tot misverstand aanleiding geven. In de praktijk betekent het, dat men verzekerd is tegen alle risico's, hoe ook ont staan, met uitzondering van molest, eigen ge brek en schuld en nalatigheid van de verze- 336

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1968 | | pagina 34