van de afzender verlaten en eindigt in principe
wanneer zij in het pakhuis van bestemming
zijn aangekomen. Alles wat omtrent deze 'pak
huis tot pakhuis' clausule is bepaald, geldt niet
voor de molestdekking.
Polisvormen
Bij het vrachtvervoer wordt dikwijls gebruik
gemaakt van verschillende polisvormen. De
meest gangbare zijn wel de pauschalpolis en
de contract- of aflaadpolis. Pauschal is het
Duitse woord voor som-in-eens. De pauschal
polis, ook wel afkooppolis genoemd, houdt in,
dat de verzekerde jaarlijks een schriftelijke
opgave verstrekt van de omzet waarover in het
afgelopen jaar risico gelopen werd. Het ver
schil tussen de daarvoor verschuldigde pre
mie en de vooruitbetaalde premie, die geba
seerd is op de geraamde omzet, wordt ver
rekend. Van deze polis wordt veel gebruik ge-
maaktdoorhetvrachtvervoer op het vasteland.
De contractpolis wordt gebruikt bij het vervoer
over zee. Bij deze polis wordt door de verze
keraars, in overleg met de verzekerde, het
zogenaamde 'maximum per gelegenheid' vast
gesteld. Dit is het maximum-bedrag waarover
de assuradeuren per zending risico kunnen
lopen.
Het gelopen risico wordt vastgesteld aan de
hand van verzekeringspapieren of zogenaam
de declaratieregisters, die door de verzekerde
zelf worden bijgehouden en ingevuld. Deze
papieren worden periodiek bij de verzekeraar
ingediend en op basis daarvan wordt de te
betalen premie berekend.
Beurspolis
In verband met het feit dat transportverzeke
ring vaak een internationale aangelegenheid
is, waarbij verschillende verzekeringsmaat
schappijen uit diverse landen zijn ingescha
keld, is het belangrijk een polis met uniforme
voorwaarden te hebben. De bekendste unifor
me polisvoorwaarden voor Nederland zijn op
gesteld door de 'Amsterdamsche vereeniging
van assuradeuren'; de polis, voorzien van deze
voorwaarden, heet beurspolis.
De beurspolis is het standaardformulier dat
voor bijzondere gevallen kan worden uitge
breid met de nodig geachte clausules. Ook
kent men nog de Lloyds' polis die de uniforme
voorwaarden bevat, vastgesteld door de En
gelse assuradeuren Lloyd. Deze polis wordt
veel in Rotterdam gebruikt. Bij internationale
transacties zal men bij voorkeur de Lloyds'
polis gebruiken.
Eigen gebrek en eigen bederf
De gevaren waartegen de polis dekking geeft
vallen uiteen in twee hoofdgroepen, namelijk
de verzekering tegen de gewone transport
gevaren en de molestdekking. Naar Neder
lands recht geeft een polis bij de verzekering
tegen de gewone gevaren in principe dekking
tegen alle van buiten komende onheilen. Niet
gedekt is dus bijvoorbeeld schade door eigen
bederf van goederen, diefstal enzovoort.
Wanneer het de bedoeling is dat ook deze
risico's worden meeverzekerd, moet dit uit
drukkelijk in de polis worden vermeld. Tegen
woordig luiden de condities vaak 'all risks'.
Deze benaming kan tot misverstand aanleiding
geven. In de praktijk betekent het, dat men
verzekerd is tegen alle risico's, hoe ook ont
staan, met uitzondering van molest, eigen ge
brek en schuld en nalatigheid van de verze-
336