enkele van de opgenoemde rij-, vaar- en vlieg tuigen kan worden verzekerd onder een goe derentransportverzekering. De aansprakelijk heid van de vervoerder voor lading en voer tuig wordt geregeld in de vervoerdersaanspra kelijkheidsverzekering. Onder de transportverzekering vallen verder nog de reisverzekeringen, die vooral in dit seizoen belangrijk zijn, de verzekering van kostbaarheden, als juwelen, bont, muziekin strumenten, foto- en filmapparatuur, tentoon stellingsgoederen, de verzekering van rijwie len en van wasgoederen voor particulieren. De kwade kansen Bij de transportverzekeringen is het erg moei lijk precies aan te geven waar tegen verzekerd wordt; de gevaren die een vrachtwagen met lading, of een schip met goederen kunnen be dreigen zijn velerlei. In het Wetboek van Koop handel worden enkele schade-oorzaken opge noemd. De kans bestaat, dat de lading of het voertuig beschadigd worden of geheel of ge deeltelijk verloren gaan. Deze kwade kansen kunnen worden afgewenteld op verzekerings maatschappijen, die met de exporteur of met de ontvanger van de goederen een overeen komst aangaan, waarbij goederen en voertuig verzekerd worden tegen het plaatshebben van een onzeker voorval. De reden dat verzeke ringsmaatschappijen dergelijke risico's op zich willen nemen, die zelfs grote handelaren niet kunnen dragen, is te vinden in de spreiding van de risico's bij een maatschappij. Trans portverzekeringen worden in het algemeen op beurspolissen gesloten waardoor niet één maar meerdere maatschappijen risico lopen. Partijen De partij 'ter eenre zijde' die de risico's op zich neemt is de verzekeraar. In Nederland is deze verzekeraar meestal zonder uitzondering een grote maatschappij. Ook worden veel risico's op de transportverzekeringsmarkt ge dekt door buitenlandse maatschappijen. De partij 'ter andere zijde' is de verzekerde. Dit kan zowel de exporteur als de ontvanger van de goederen in het buitenland zijn, dit laatste zal afhangen van het koopcontract en van het kostenniveau van de verzekering in elk land. Maakt de exporteur een c.i.f.-offerte (cost-in- surance-freight), dan levert hij bij de goederen een connossement, waarop de vracht is be taald en tevens een polis waarop de goederen zijn verzekerd. Maakt hij daarentegen een offerte f.o.b. (free on board), dan betekent dit dat hij bij de calculatie van de prijs uitsluitend rekening heeft gehouden met de kosten van het goed totdat het aan boord van het schip, vliegtuig, enzovoort is. Assurantie komt in dat geval voor rekening van de binnen- of buiten landse koper. in de Nederlandse standaardpolis staat ver meld, dat bepaalde goederen worden verze kerd aan de exporteur 'of wie het verder ge heel of gedeeltelijk zou mogen aangaan'. Niet alleen de exporteur zelf is onder de polis ver zekerd, zijn rechten tegenover de verzeke ringsmaatschappij gaan automatisch over wanneer het belang bij de goederen overgaat. Ook een bankinstelling die de transactie finan ciert en de documenten met de polis onder zich heeft, kan schadepenningen bij de maat schappij incasseren als ware zij de verzekerde. De verzekeringen worden meestal via tussen personen als makelaars en assurantiekantoren 333

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1968 | | pagina 31