enkele van de opgenoemde rij-, vaar- en vlieg
tuigen kan worden verzekerd onder een goe
derentransportverzekering. De aansprakelijk
heid van de vervoerder voor lading en voer
tuig wordt geregeld in de vervoerdersaanspra
kelijkheidsverzekering.
Onder de transportverzekering vallen verder
nog de reisverzekeringen, die vooral in dit
seizoen belangrijk zijn, de verzekering van
kostbaarheden, als juwelen, bont, muziekin
strumenten, foto- en filmapparatuur, tentoon
stellingsgoederen, de verzekering van rijwie
len en van wasgoederen voor particulieren.
De kwade kansen
Bij de transportverzekeringen is het erg moei
lijk precies aan te geven waar tegen verzekerd
wordt; de gevaren die een vrachtwagen met
lading, of een schip met goederen kunnen be
dreigen zijn velerlei. In het Wetboek van Koop
handel worden enkele schade-oorzaken opge
noemd. De kans bestaat, dat de lading of het
voertuig beschadigd worden of geheel of ge
deeltelijk verloren gaan. Deze kwade kansen
kunnen worden afgewenteld op verzekerings
maatschappijen, die met de exporteur of met
de ontvanger van de goederen een overeen
komst aangaan, waarbij goederen en voertuig
verzekerd worden tegen het plaatshebben van
een onzeker voorval. De reden dat verzeke
ringsmaatschappijen dergelijke risico's op zich
willen nemen, die zelfs grote handelaren niet
kunnen dragen, is te vinden in de spreiding
van de risico's bij een maatschappij. Trans
portverzekeringen worden in het algemeen op
beurspolissen gesloten waardoor niet één
maar meerdere maatschappijen risico lopen.
Partijen
De partij 'ter eenre zijde' die de risico's op
zich neemt is de verzekeraar. In Nederland is
deze verzekeraar meestal zonder uitzondering
een grote maatschappij. Ook worden veel
risico's op de transportverzekeringsmarkt ge
dekt door buitenlandse maatschappijen. De
partij 'ter andere zijde' is de verzekerde. Dit
kan zowel de exporteur als de ontvanger van
de goederen in het buitenland zijn, dit laatste
zal afhangen van het koopcontract en van het
kostenniveau van de verzekering in elk land.
Maakt de exporteur een c.i.f.-offerte (cost-in-
surance-freight), dan levert hij bij de goederen
een connossement, waarop de vracht is be
taald en tevens een polis waarop de goederen
zijn verzekerd. Maakt hij daarentegen een
offerte f.o.b. (free on board), dan betekent dit
dat hij bij de calculatie van de prijs uitsluitend
rekening heeft gehouden met de kosten van
het goed totdat het aan boord van het schip,
vliegtuig, enzovoort is. Assurantie komt in dat
geval voor rekening van de binnen- of buiten
landse koper.
in de Nederlandse standaardpolis staat ver
meld, dat bepaalde goederen worden verze
kerd aan de exporteur 'of wie het verder ge
heel of gedeeltelijk zou mogen aangaan'. Niet
alleen de exporteur zelf is onder de polis ver
zekerd, zijn rechten tegenover de verzeke
ringsmaatschappij gaan automatisch over
wanneer het belang bij de goederen overgaat.
Ook een bankinstelling die de transactie finan
ciert en de documenten met de polis onder
zich heeft, kan schadepenningen bij de maat
schappij incasseren als ware zij de verzekerde.
De verzekeringen worden meestal via tussen
personen als makelaars en assurantiekantoren
333