tot dé kunst voor de proletariërs uitgeroepen. Ook nu nog worden de abstracte en de ge stileerde kunst in de Sovjet-Unie beschouwd als afwijkingen. Grote Russische meesters als Kandinsky, Gabo en Pevsner emigreerden naar Berlijn. Ook Lissitzky kwam hier werken en kreeg contact met de Hollandse Stijlgroep, een stroming die hetzelfde beoogde als het Russische constructivisme en het daaruit voortgevloeide suprematisme. De beide stro mingen hebben zich onafhankelijk van elkaar gelijktijdig ontwikkeld en zijn van grote bete kenis geweest voor de Europese kunst. Tot de Stijlgroep behoorden kunstenaars als Van Doesburg, Piet Mondriaan, de beeldhouwer Georges Vantongerloo en de architecten Gerard Rietveld en J. J. P. Oud, die een goede vriend was van Lissitzky. Ook op het gebied van de typografie heeft Lissitzky zich onderscheiden. Hem komt de eer toe, als een der eersten de typografie een duidelijke vorm en een vast uitgangspunt te hebben gegeven. Toen Lissitzky eind 1923 vanwege longtuberculose voor een behande ling naar Zwitserland moest, betekende dat het einde van zijn activiteiten als schilder. Ener giek pakte hij nieuwe opgaven aan; hij ging zich bezig houden met fotografie en fotomon tage en met het ontwerpen van gebouwen. Hij gaf vorm aan tentoonstellingsruimten, wat hij zelf beschouwde als zijn belangrijkste werk. Na twee jaar keerde hij terug naar Rusland, waar hij onder andere de inrichting verzorgde van het Sovjet-Paviljoen op de Internationale Perstentoonstelling in Keulen in 1928. Tot aan zijn dood op 30 december 1941, bleef hij zich met het inrichten van expositieruimten bezig houden. In Lissitzky treffen wij een der markantste en veelzijdigste kunstenaars uit de twintiger jaren aan. Meer dan wellicht enig ander in zijn tijd heeft hij zijn visie gestalte weten te geven in schilderijen en reliëfs, in grafisch werk en typografie, in architectuur en expositieruim ten, in fotografie en film. De boerenleenbank mag zich gelukkig prijzen dat zij door haar geste mee heeft kunnen helpen, de werken van deze kunstenaar voor Nederland te behouden. 312

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1968 | | pagina 10