onbekend met de preciese gang van zaken in het bankbedrijf en wat een bankman normaal en duidelijk vindt, kan voor uw cliënt een pro bleem zijn. Het is aan de bankemployé om te zorgen dat het probleem zo snel mogelijk zon der opwinding wordt opgelost. Wij willen hier even stil staan bij een speciale klacht die nogal eens wordt gehoord, namelijk dat de overboekingen bij een boerenleenbank langer onderweg zouden zijn dan bij andere banken. Dit is in zijn algemeenheid natuurlijk niet waar. Het giroverkeer tussen de boeren leenbanken onderling duurt net zo lang, of beter gezegd net zo kort, als tussen de bij kantoren van de handelsbanken onderling. Het giroverkeer tussen boerenleenbanken en andere banken gaat niet langzamer dan het giroverkeer tussen andere banken onderling. Een voorbeeld: mijnheer Hermans doet de vierde april 's morgens in de bus van de boe renleenbank te Maastricht een bankgiro-op dracht, die helemaal naar de boerenleenbank in Joure moet. De opdracht wordt vanuit Maas tricht nog dezelfde dag doorgezonden naar de centrale bank in Eindhoven. Vijf april komt ze daar aan, wordt dezelfde dag verwerkt en doorgezonden naar de bank van bestemming, in dit geval de boerenleenbank Joure. Daar glijdt de opdracht dan de zesde april in de bus. Indien mijnheer Hermans een rekening bij een andere bank zou hebben, en de begunstigde ook, zou de overmaking even lang hebben ge duurd. Als een bedrag echter van de ene bank instelling naar de andere gaat, duurt de over making langer, want dan moeten twee hoofd kantoren ingeschakeld worden. In zo'n geval maakt het helemaal geen verschil uit of er een boerenleenbank bij betrokken is of niet. Het langer onderweg zijn van de bankgiro-op dracht is niet de schuld van een bepaalde bank, maar wordt veroorzaakt door het sim pele feit dat er twee bankinstellingen bij be trokken zijn. Door de komende inschakeling van de Bankgirocentrale zal deze vertraging evenwel goeddeels opgeheven kunnen worden. Voor het geval er klachten zijn over het lang onderweg blijven van opdrachten tot overboe king - wat vooral van belang is in verband met het giraal betalen van salarissen - dienen alle betrokken partijen duidelijk op de hoogte te worden gesteld van de oorzaken van de ver traging. Niet alleen de rekeninghouder van de boerenleenbank maar ook de opdrachtgever of de begunstigde, die rekeninghouder bij een andere bank is. Dit kan zonder bezwaar langs de kortste weg, dus rechtstreeks gebeuren. Het parool van een bank Het kan nooit met zekerheid worden gezegd wat een cliënt-in-spe verwacht van de boeren leenbank die hij met een bezoek vereert. Door de boerenleenbank binnen te stappen toont hij in ieder geval bereidheid om van de diensten van de bank gebruik te maken. Het is de taak van de bank te laten zien dat zij het in haar gestelde vertrouwen dubbel en dwars waard is. Ook de mensen die al jaren zaken doen met de boerenleenbank moeten steeds weer opnieuw ervaren dat zij een goede keus heb ben gedaan. Een blad voor het Duitse bank wezen drukte het als volgt uit: het parool voor een bank moet zijn: met gebundelde activitei ten oude klanten verzorgen en nieuwe klanten winnen. Moge dat ook het parool van de boe renleenbanken zijn. 179

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1968 | | pagina 9