ken naar zus of zo, levert de beantwoording van deze vragen meestal geen moeilijkheden op. Een tevreden cliënt verlaat na uitvoerig te zijn ingelicht uw bank, om er te gelegener tijd voor de afwikkeling van zijn zaken terug te keren. Per telefoon Hoewel de brief als communicatiemiddel al duizenden jaren langer bestaat dan de tele foon, willen wij toch eerst de telefoon 'bij de hoorn' nemen, omdat steeds meer zaken via dit medium worden afgehandeld. Ook hier zijn geduld en tact belangrijk; een aangename en duidelijk sprekende stem is een pluspunt, maar het voornaamste is, de partij aan de andere kant van de lijn te laten weten: ze staan voor mij klaar. Al bent u nog zo druk bezig, een haastig en slordig beantwoorden van de tele foon is taboe, want dit irriteert de persoon aan de andere kant, en deze 'persoon aan de an dere kant' kan een aspirant-cliënt zijn die in lichtingen wil hebben over de openingstijden van uw bank. Aan de andere kant is het ook beslist niet nodig om als de telefoon begint te rinkelen en u net een cliënt aan de balie helpt, deze pardoes in de steek te laten om naar de telefoon te hollen. Maak uw zin af, verontschul dig u en neem rustig de telefoon aan. Daar door slaat u drie vliegen in een klap: de cliënt aan de balie wordt niet geïrriteerd door uw haast, net zo min als de cliënt aan de andere kant van de lijn, en u kunt zelf tevreden zijn over de manier waarop u dit hebt behandeld. Brieven Voor de bank is het schrijven van goede en foutloze brieven noodzakelijk. Slordig getikte brieven maken, het is algemeen bekend, een slechte indruk en dat is wel het laatste wat een cliënt van een bank mag krijgen. Als er slor dige brieven uitgaan, veronderstelt een cliënt dat zijn papieren en zijn zaken ook slordig behandeld zullen worden. Naast de normale correspondentie zullen op de plaatselijke banken ook wel brieven uit gaan, die onder het hoofd 'verkoopbrieven' vallen. Een Zweedse reclamekundige typeerde een goede verkoopbrief als volgt: 'Een goede brief moet de ammunitie bevatten die men no dig heeft om de vesting, de klant, te verove ren; de brief moet zodanig zijn gesteld dat direct een voltreffer wordt geplaatst'. Dat 'direct' laat u maar enkele seconden tijd om met uw brief de nieuwsgierigheid van de lezer op te wekken. Hieruit volgt dat de inleiding van de brief het gewichtigste is van de hele tekst. Zij heeft precies dezelfde waarde als het eerste persoonlijke contact aan de balie. Wordt de cliënt in een inleiding al verveeld, dan betekent dat voor de brief een roemloos einde: de prullemand. Klachten Hoe goed een zaak ook geregeld is, altijd zul len er klachten zijn. Meestal is een klacht terug te voeren op misverstanden. Het voor komen van klachten begint dan ook bij een openhartige voorlichting. Komen er klachten, dan moeten deze onmiddellijk behandeld wor den. Ook al zou men van mening zijn dat de klacht onbelangrijk is, dan laat men dit uiter aard niet aan de cliënt in kwestie merken, en zeker doet men nooit uit de hoogte. Per slot van rekening is het merendeel van uw cliënten 177 De diént zal niet vragen hoeveel halswervels een giraf heeft. Foto Artis te Amsterdam

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1968 | | pagina 7