raden. De kosten zouden voor de helft op het Oriëntatie- en Garantiefonds moeten drukken, terwijl de andere helft, ongeveer 450 miljoen gulden, ten laste van de EEG-landen zou moe ten komen. Rundvlees Door de grote aandacht die aan de zuivelver- ordening is besteed, is de publikatie rond de rundvleesverordening, die min of meer aan de zuivelverordening is gekoppeld, iets in het ge drang gekomen. Overigens wordt dit ook wel veroorzaakt door het gelukkige feit dat de moeilijkheden hier zo ongeveer zijn opgelost. Het voorstel van de EEG-commissie luidt, dat er op de markt een verplichte interventie zal komen wanneer de prijs zakt tot 93 procent van de oriëntatieprijs, en dat er, afhankelijk van de marktsituatie, een facultatieve inter ventieprijs komt bij 98 procent van de inter ventieprijs. De bescherming tegenover derde landen zal voor bepaalde onderdelen worden versterkt en voor andere zaken iets soepeler worden. In plaats van de huidige mogelijkheid om halve of hele heffingen op de invoer van rundvlees te leggen, komen er nu vijf kleinere trappen, die zullen afhangen van de relatie tussen de oriëntatieprijs en de marktprijs. Deze laatste regeling is in het leven geroepen om te grote prijsschommelingen voor impor teurs van rundvlees te voorkomen. Vanaf 1 april zal de oriëntatieprijs worden verhoogd van 2,26 tot 2,36 per kilogram, welke prijs, gezien de kwaliteit van het Nederlandse rund vlees, met de EEG-oriëntatieprijs overeen komt. Als we de totstandkoming van de markt- verordening voor rundvlees aan een onder zoek zouden onderwerpen, zouden we tot de conclusie kunnen komen dat de EEG hoe lan ger hoe meer naar een autarkie, naar zelfvoor ziening, toegroeit. Aanvankelijk was het de be doeling dat rundvlees evenals tuinbouwpro- dukten alleen een vast invoertarief zouden krijgen. Echter onder druk van enige lidsta ten, vooral van Frankrijk, dat hier gezien zijn rundvleesproduktie, alle belang bij had, zijn er steeds meer maatregelen genomen om de eigen EEG-produktie te stimuleren en de im porten uit derde landen te verminderen. Kaasbeperking Enige tijd geleden bleek het onmogelijk om in het kader van het Produktschap voor Zuivel tot een beperking van de kaasproduktie te komen. Nu echter heeft de Frico, de coöpera tieve zuivelindustrie in Friesland, het initia tief genomen om tot een vrijwillige beperking van de kaasproduktie te komen. Door het af remmen van de kaasproduktie zal de Frico veel minder behoefte hebben aan melk die bui ten haar werkterrein, Friesland, komt. Voor de leveranciers van deze melk, voornamelijk boe ren in Oost-Nederland, zal het moeilijk gaan worden. Zij zullen volledig de gevolgen onder vinden van het feit, dat de EEG-regeling niet op 1 april ingaat en vooral ook van het feit dat er voor mager melkpoeder geen inleveringsrege ling in het leven is geroepen. Per 1 april ver valt ook de inleveringsregeling voor kaas, en de produktiebeperking van de Frico kan er wellicht toe bijdragen dat een totale ineenstor ting van de kaasprijs wordt voorkomen. Slachtkuikens 1968 Onlangs heeft het Landbouw-Economisch In stituut een studie gepubliceerd over de be drijfseconomische aspecten van de slachtkui- kensector. Hieruit blijkt, dat de produktie van 235

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1968 | | pagina 65