de bank werkzaam zijn. Uiteindelijk bepalen zij het gezicht van de bank en vooral banken die sterk op een bepaalde plaats of op een bepaalde stadswijk georiënteerd zijn - zoals de boerenleenbanken - hebben aan de balie mensen nodig die tact, initiatief, plezier in hun werk en een grote dosis geduld hebben. De eerste woorden die tot de aspirant-cliënt worden gericht zijn belangrijker dan alle vol gende De eerste klap is een daalder waard, zegt een oude volkswijsheid, en de eerste in druk die de cliënt krijgt van de wijze waarop de bank haar cliënten ontvangt, is niet zelden beslissend. De bank moet nu tonen dat het in haar gestelde vertrouwen gerechtvaardigd is. De klant is gekomen, aangelokt bijvoorbeeld door een reclame over het reissparen, over persoonlijke leningen of, en dat komt tegen woordig dagelijks voor, de cliënt heeft voor de overmaking van zijn salaris de boerenleenbank gekozen omdat deze hem de meest aangewe zen bank leek. Hulpvaardigheid Op de vragen van de aspirant-cliënt - en van elke cliënt trouwens - moet zonder omwegen een eerlijk en vooral duidelijk antwoord wor den gegeven. De klant moet weten waar hij aan toe is. De indruk mag niet worden gewekt dat alles even eenvoudig is, of dat de bank wel voorwaarden stelt, maar daaraan zelf niet zo strak vasthoudt. De voorwaarden die voor een bepaalde zaak gelden, of ze in het voordeel van de cliënt zijn of niet, dienen te worden uit gelegd en wel zo, dat het ontstaan van misver standen hierover uitgesloten is. Heeft de cliënt een deposito waarvoor een opzegtermijn van zes maanden geldt, dan weet hij dat hij deze termijn in acht moet nemen. Wil hij niet zo lang wachten, dan moet hij weten dat zijn ongeduld hem geld gaat kosten. Aan de balie is ook de hulpvaardigheid van be lang, wat nog iets anders is dan louter dienst betoon. Aan de balie moeten de employés di rect bereid zijn - als zij er toe in staat zijn - de cliënt aan de gevraagde inlichtingen te hel pen. Aangezien de employé ervan uit kan gaan dat de cliënt hem niet zal vragen hoeveel hals wervels een giraf heeft, maar dat de inlich tingen meestal betrekking hebben op de plaat selijke situatie en hoe laat de bussen vertrek- Aan de balie wordt niet alleen de handeling verricht van geld aannemen en geld afgeven

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1968 | | pagina 5