zienlijk efficiencyvoordeel oplevert voor de
fiscus.
Enige praktische punten voor de landbouw
De toepassing van de landbouwregeling is
ook mogelijk voor ondernemers die goederen
voortbrengen, die gerangschikt zijn onder het
gereduceerde tarief. Dat wil dus zeggen, dat
onder het woord landbouw moet worden ver
staan de akkerbouw, veehouderij, het gemeng
de bedrijf, de tuinbouw, de fruitteelt, de pluim
veehouderij enzovoort. Hoewel dus het begrip
landbouw zeer breed wordt geïnterpreteerd,
blijkt dat de landbouwregeling niet van toepas
sing zal zijn voor de sierteelt (bomen, bloe
men, bloembollen); deze sector is namelijk
met het twaalfprocents tarief belast omdat,
zoals de staatssecretaris meedeelde, ook
voorheen deze produkten aan een normaal
omzetbelastingtarief waren onderworpen.
Om de inruil en de vervanging van oude ma
chines niet extra te bemoeilijken, is in het
wetsontwerp bepaald, dat de levering van ge
bruikte bedrijfsmiddelen en andere in het be
drijf gebruikte goederen voor landbouwers
onbelast blijven. Van de verkoopprijs of inruil-
waarde zal dus geen omzetbelasting behoeven
te worden afgedragen.
Wanneer een landbouwer diensten verricht of
goederen voortbrengt, die niet onder het ge
reduceerde tarief vallen, terwijl de jaarom
zet hiervan hoger is dan 10.000 gulden, kan
hij niet meer onder de forfaitaire regeling val
len. Door deze vrijstelling van 10.000 gulden
voor betaalde burenhulp worden echter de
activiteiten van de loonwerkers en de werk
tuigencoöperaties geremd. Zij worden immers
voor de volle 12 procent in de omzetbelasting
betrokken en als gevolg daarvan zullen zij hun
prijzen moeten verhogen. Door deze discrimi
natie zal het voor hen moeilijker worden te
concurreren met de betaalde burenhulp.
Een facet dat zeer gunstig uitvalt voor de land
bouw in ruime zin, is de vrijstelling van re
gistratierecht bij overdracht van onroerend
goed, dat tot een landbouwbedrijf behoort, van
de ouder aan een of meer kinderen. Hierover
vindt u in ditzelfde nummer (onder Van hier en
daar) een nadere toelichting.
Ten aanzien van de veilingen die vroeger wa
ren vrijgesteld, werd aanvankelijk bepaald dat
zij omzetbelasting zouden moeten betalen over
de verkopen die op de veilingen plaatsvinden.
Uiteraard zou de voorbelasting kunnen worden
afgetrokken.
Daar de groente- en fruitveilingen een bemid
delende functie hebben, is het niet juist dat zij
over hun omzet belasting moeten betalen.
Aangezien bijna altijd door ondernemers aan
ondernemers wordt geleverd, is het doeltref
fender de veiling als dienstverlener aan te
merken en haar alleen te belasten voor de
marge. De kopers kunnen dan de voorbelas
ting van de leveranciers normaal aftrekken.
Er is daarom via een wijziging van het ontwerp
de mogelijkheid geopend dat veilingen zich
kunnen aanmelden als dienstverlener. Als pro
dukten niet door ondernemers, maar recht
streeks door verbruikers worden gekocht, gaat
een en ander echter niet op.
Reacties land- en tuinbouw
Direct na het verschijnen van het wetsontwerp
heeft de land- en tuinbouw positief gereageerd
op de voorgestelde regeling van de omzetbe
lastingheffing voor de land- en tuinbouw. Men
213