toepassing van de BTW voor de landbouw. Tot aan het moment van het verschijnen van deze richtlijnen, zou ieder land de bevoegd heid hebben om voor landbouwers, voor wie toepassing van de normale regeling van om zetbelastingheffing op moeilijkheden zou stui ten, een bijzondere regeling in het leven te roepen. Omtrent deze regeling zou dan met de Europese Commissie overleg gepleegd kunnen worden. De Nederlandse regering heeft van de mogelijkheid, een bijzondere re geling voor de landbouw in het leven te roe pen, gebruik gemaakt. In het ontwerp van wet werd er van uitgegaan dat de EEG-richtlijnen wel zodanig zouden uitvallen dat de landbouw zou worden ontheven van administratieve ver plichtingen, als het voeren van een nauwge zette boekhouding. Verder zou de landbouw op een zodanige wijze bij de BTW worden be trokken, dat de omzetbelasting die reeds door hun leveranciers is betaald, verrekend kan worden. Inmiddels is na het verschijnen van dit wets ontwerp ook het ontwerp van de derde Euro pese richtlijn over de harmonisatie van de omzetbelastingwetgeving gepubliceerd. Het doel van deze richtlijn is, de handel in land- bouwprodukten te vergemakkelijken en tevens te voorkomen, dat door verschillen in het om zetbelastingsysteem, concurrentievervalsing zal optreden. Met het oog op het ontbreken van goede boekhoudingen in de landbouw zal, volgens deze derde richtlijn, een forfaitaire regeling in het leven worden geroepen; deze forfaitaire heffingsmethode is ook in het ont werp van wet gebezigd en hierop zullen wij bij de behandeling van de bijzondere regeling voor de landbouw nader terugkomen. Iedere landbouwer kan echter verzoeken het nor male stelsel op hem toe te passen. De forfai taire regeling geldt niet voor verenigingen van landbouwproducenten. Volgens het nieuwe voorstel zal voor de om zetbelasting op landbouwprodukten een ge meenschappelijk tarief gaan gelden, dat on geveer neerkomt op de helft van het reken kundig gemiddelde van de normale tarieven voor de omzetbelasting in de EEG-landen. Bijzondere regeling voor de landbouw Zoals al in de voorgaande artikelen is geble ken is het in het nieuwe systeem van omzet belastingheffing bijzonder lastig als met meer dere tarieven of met uitzonderingsregels moet worden gewerkt. De berekening van reeds be taalde omzetbelasting (de zogenaamde voor belasting) ter verrekening met de nog te beta len omzetbelasting wordt daardoor erg moei lijk. Daarom is bij de opzet van de wet, zowel in het studie-ontwerp als in het ontwerp van wet, zoveel mogelijk getracht het aantal tarie ven te beperken en bijzondere regelingen te vermijden. Maar voor de landbouw waren echter wel zeer speciale argumenten aanwezig om toch een aparte regeling in het leven te roepen. Daarbij kwam nog een bijzonderheid die het inpassen van een speciale regeling voor de landbouw in het belastingsysteem vergemakkelijkte. De landbouwprodukten doorlopen immers na de produktie meestal nog diverse produktie- of distributiestadia voordat de consument wordt bereikt. Dat geeft de mogelijkheid om de voor belasting van de landbouwsector in de vol gende fase te verrekenen. De bedrijfsmatige koper van landbouwprodukten zal over zijn verkopen het daarvoor geldende tarief moeten 209

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1968 | | pagina 39