toepassing van de BTW voor de landbouw.
Tot aan het moment van het verschijnen van
deze richtlijnen, zou ieder land de bevoegd
heid hebben om voor landbouwers, voor wie
toepassing van de normale regeling van om
zetbelastingheffing op moeilijkheden zou stui
ten, een bijzondere regeling in het leven te
roepen. Omtrent deze regeling zou dan met
de Europese Commissie overleg gepleegd
kunnen worden. De Nederlandse regering
heeft van de mogelijkheid, een bijzondere re
geling voor de landbouw in het leven te roe
pen, gebruik gemaakt. In het ontwerp van wet
werd er van uitgegaan dat de EEG-richtlijnen
wel zodanig zouden uitvallen dat de landbouw
zou worden ontheven van administratieve ver
plichtingen, als het voeren van een nauwge
zette boekhouding. Verder zou de landbouw
op een zodanige wijze bij de BTW worden be
trokken, dat de omzetbelasting die reeds door
hun leveranciers is betaald, verrekend kan
worden.
Inmiddels is na het verschijnen van dit wets
ontwerp ook het ontwerp van de derde Euro
pese richtlijn over de harmonisatie van de
omzetbelastingwetgeving gepubliceerd. Het
doel van deze richtlijn is, de handel in land-
bouwprodukten te vergemakkelijken en tevens
te voorkomen, dat door verschillen in het om
zetbelastingsysteem, concurrentievervalsing
zal optreden. Met het oog op het ontbreken
van goede boekhoudingen in de landbouw zal,
volgens deze derde richtlijn, een forfaitaire
regeling in het leven worden geroepen; deze
forfaitaire heffingsmethode is ook in het ont
werp van wet gebezigd en hierop zullen wij bij
de behandeling van de bijzondere regeling
voor de landbouw nader terugkomen. Iedere
landbouwer kan echter verzoeken het nor
male stelsel op hem toe te passen. De forfai
taire regeling geldt niet voor verenigingen van
landbouwproducenten.
Volgens het nieuwe voorstel zal voor de om
zetbelasting op landbouwprodukten een ge
meenschappelijk tarief gaan gelden, dat on
geveer neerkomt op de helft van het reken
kundig gemiddelde van de normale tarieven
voor de omzetbelasting in de EEG-landen.
Bijzondere regeling voor de landbouw
Zoals al in de voorgaande artikelen is geble
ken is het in het nieuwe systeem van omzet
belastingheffing bijzonder lastig als met meer
dere tarieven of met uitzonderingsregels moet
worden gewerkt. De berekening van reeds be
taalde omzetbelasting (de zogenaamde voor
belasting) ter verrekening met de nog te beta
len omzetbelasting wordt daardoor erg moei
lijk. Daarom is bij de opzet van de wet, zowel
in het studie-ontwerp als in het ontwerp van
wet, zoveel mogelijk getracht het aantal tarie
ven te beperken en bijzondere regelingen te
vermijden.
Maar voor de landbouw waren echter wel zeer
speciale argumenten aanwezig om toch een
aparte regeling in het leven te roepen. Daarbij
kwam nog een bijzonderheid die het inpassen
van een speciale regeling voor de landbouw
in het belastingsysteem vergemakkelijkte. De
landbouwprodukten doorlopen immers na de
produktie meestal nog diverse produktie- of
distributiestadia voordat de consument wordt
bereikt. Dat geeft de mogelijkheid om de voor
belasting van de landbouwsector in de vol
gende fase te verrekenen. De bedrijfsmatige
koper van landbouwprodukten zal over zijn
verkopen het daarvoor geldende tarief moeten
209