staan voor het wandtapijt dat het geschenk vormde van het personeel van de centrale bank. Een fors geschenk mogen wij wel zeg gen, gezien zijn totale lengte van 71/2 meter. Wij zien de blik van de bezoeker wat heen en weer gaan langs het tapijt, die blik onder scheidt iets van een dier met op zijn rug twee gestalten, die het niet zo gemakkelijk schijnen te hebben. Apocalyptische ruiters? Wij menen dat het tijd wordt de bezoeker fluisterend uitleg te geven. Daarvoor hebben wij overigens eerst ons licht opgestoken bij de ontwerper en vervaardiger zelf, de heer Theo Mols, die aan de rand van Tilburg in de Koningshoeve zijn atelier heeft ingericht, dat tevens tot werkruimte dient voor mevrouw Mols, die hier in steen en ook in hout de kunst van de inhoudrijke uitbeelding be oefent. De heer Mols vertelde ons, dat hij aan het thema van het wandtapijt in feite al vanaf 1958 heeft gewerkt. Hij werd bij verschillende ob servaties getroffen door de strijd die de mens heeft te voeren om zich staande te houden in de hem omringende wereld. Een onbereken bare wereld, waar men zich als mens soms graag buiten zou houden. Wat helaas niet mo gelijk is. Men is opgenomen in die wereld en moet het spel meespelen; een spel, dat altijd harde - en soms beangstigende - werkelijk heid is. Waarvan men niet altijd de afloop kent. Een spel. met risico's. Deze gedachte kreeg allereerst gestalte in het bronzen beeldje, dat wij hierbij afdrukken. De heer Mols koos voor het uitbeelden van de strijd, de mens en het dier. De mens die zich met moeite in evenwicht houdt op de rug van het dier, dat een symbool is van de oerkracht, waartegen hij sedert duizenden jaren moet strijden. Dit thema heeft de kunstenaar verder uitgewerkt. Het dier symboliseert de onberekenbare we reld; de mensen proberen het dier te leiden. De uitslag staat nimmer van tevoren vast. De mens weet dat er factoren zijn die hij niet in eigen hand heeft. Dat is de verklaring van de angst die in de figuren tot uitdrukking komt. Zij klampen zich aan elkaar vast, maar niet willoos of in paniek. Het steun zoeken bij elkaar symboliseert op voortreffelijke wijze de noodzaak tot samen werking zoals deze er in een groot bedrijf moet zijn. Alléén is men verloren. Gezamenlijk kunnen de moeilijkheden en problemen wor den overwonnen. Die op ons afstormende moeilijkheden en problemen worden in het wandtapijt uitstekend weergegeven door de verschillende vormen en kleuren die op de ondergrond zijn aangebracht. De heer Mols ontving de opdracht tot vervaar diging van het wandtapijt in juni 1966. De om vang heeft hem enige moeilijkheden opgele verd. Zo moest zijn atelier hiervoor worden verbouwd, wat hij overigens zelf deed. Zijn veelzijdigheid als beeldend kunstenaar kwam hem hierbij goed van pas. Na zijn opleiding aan de Kunst Academie te Eindhoven en de Kunstnijverheidschool in Arnhem hield hij zich met verschillende technieken bezig onder an dere met de graffitotechniek waarbij meer dere kleuren cement worden gebruikt. In deze techniek vervaardigde hij een plastiek voor het kantoorgebouw van de Unilever te Oss. Voor diverse kerken en scholen ontwierp hij wandkleden. Hij verdiepte zijn kennis als assistent van kunstenaars als De Leeuw en professor Albert Troost. Wij geloven dat wij de werken van de jonge kunstenaar in de toe komst wel meer zullen tegenkomen. 205

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1968 | | pagina 35