I 1 KUNST IN DE BANK Een gebouw is pas volledig wanneer op de daarvoor geschikte plaatsen kunstwerken zijn aangebracht. Daarbij dient men zich wel te realiseren, dat men deze kunstwerken niet zonder meer als een toevoeging kan be schouwen. Kunstwerken worden niet ge plaatst als 'opvulling' van een toch verloren hoek of als onderbreking van een saaie wand. Zij moeten een zekere harmonie vor men met het gebouw, daardoor de harmo nie van het bouwwerk zelf beklemtonend. Plaatsing van kunstwerken dient dan ook in nauw overleg met de architect te gebeuren, wat tot gevolg heeft dat de opdrachtgever niet zonder meer kan meedelen welk kunstwerk op welke plaats moet komen. Deze samenwerking tussen architect en op drachtgever leidde ertoe dat het gebouw van de centrale bank met een aantal kunstwerken werd verrijkt op plaatsen waar deze goed tot hun recht komen. Als zij er niet waren, zou het gebouw als het ware onvolledig zijn. De bezoe ker van de centrale bank wordt al voordat hij het gebouw betreedt geconfronteerd met het bronzen beeld 'Expansie' datdoorde aangeslo ten banken werd aangeboden. Wanneer die zelfde bezoeker de bank langs de noordingang zou betreden, kan hij de dynamische wand be wonderen. Zijn tocht vervolgend, zal hij in de kashal en de bestuurskamer, op de entresol en op de hoogste verdieping verschillende kunst werken aantreffen. Zo ontmoet hij op de entre sol een zeventig centimeter hoog beeld in brons dat hem een ogenblik verrast maar waarvan de harmonie met de omgeving hem zal opvallen en dat hem tot een korte over peinzing noodt. Voor zover onze bezoeker daarvoor althans tijd vindt. Het is ons opge vallen, dat bezoekers van de entresol over het 1 w algemeen weinig tijd hebben. Maar wij willen deze bezoeker niet direct naar de entresol leiden. De kashal op de begane grond is voor ons dit maal ver genoeg. Daar zien wij hem 204

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1968 | | pagina 34