I
1
KUNST
IN DE
BANK
Een gebouw is pas volledig wanneer op de
daarvoor geschikte plaatsen kunstwerken zijn
aangebracht. Daarbij dient men zich wel te
realiseren, dat men deze kunstwerken niet
zonder meer als een toevoeging kan be
schouwen. Kunstwerken worden niet ge
plaatst als 'opvulling' van een toch verloren
hoek of als onderbreking van een saaie
wand. Zij moeten een zekere harmonie vor
men met het gebouw, daardoor de harmo
nie van het bouwwerk zelf beklemtonend.
Plaatsing van kunstwerken dient dan ook in
nauw overleg met de architect te gebeuren,
wat tot gevolg heeft dat de opdrachtgever niet
zonder meer kan meedelen welk kunstwerk
op welke plaats moet komen.
Deze samenwerking tussen architect en op
drachtgever leidde ertoe dat het gebouw van
de centrale bank met een aantal kunstwerken
werd verrijkt op plaatsen waar deze goed tot
hun recht komen. Als zij er niet waren, zou het
gebouw als het ware onvolledig zijn. De bezoe
ker van de centrale bank wordt al voordat hij
het gebouw betreedt geconfronteerd met het
bronzen beeld 'Expansie' datdoorde aangeslo
ten banken werd aangeboden. Wanneer die
zelfde bezoeker de bank langs de noordingang
zou betreden, kan hij de dynamische wand be
wonderen. Zijn tocht vervolgend, zal hij in de
kashal en de bestuurskamer, op de entresol en
op de hoogste verdieping verschillende kunst
werken aantreffen. Zo ontmoet hij op de entre
sol een zeventig centimeter hoog beeld in
brons dat hem een ogenblik verrast maar
waarvan de harmonie met de omgeving hem
zal opvallen en dat hem tot een korte over
peinzing noodt. Voor zover onze bezoeker
daarvoor althans tijd vindt. Het is ons opge
vallen, dat bezoekers van de entresol over het
1
w
algemeen weinig tijd hebben. Maar wij willen
deze bezoeker niet direct naar de entresol
leiden. De kashal op de begane grond is voor
ons dit maal ver genoeg. Daar zien wij hem
204