NIEUWE LEGE WINKELS Onderzoek Door de grote bevolkingsgroei en de bevol kingsspreiding zijn er in de naoorlogse jaren een groot aantal nieuwe woongebieden ont staan. Hiermee is ook de behoefte aan nieuwe winkelcentra gegroeid. Vaak heeft het bij de opzet van de winkelcentra aan goed gecoör dineerde planning ontbroken en de moeilijkhe den zijn dan ook niet uitgebleven. In diverse plaatsen bleek, dat de realisering van de win kelcentra niet verliep overeenkomstig de plan nen. Om meer inzicht te krijgen in de oorzaken die ten grondslag liggen aan het gedurende kortere of langere tijd leegstaan en het ten slotte voor andere doeleinden gebruikt wor den van winkelpanden, heeft het Hoofdbedrijf schap Detailhandel het Economisch Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf verzocht een nader onderzoek in te stellen. Uit het onderzoek blijkt, dat het aantal leeg staande panden op het moment niet alarme rend groot is (ongeveer 3,5 procent). Wel blijkt dat bij ruim 45 procent van de na de oor log opgezette winkelcentra de afwikkeling van de plannen niet geheel verloopt volgens de verwachting. Ongeveer 7 procent van het aan tal opgezette bedrijfspanden is pas betrokken na geruime tijd te hebben leeggestaan (313) of is daarna voor andere doeleinden gebruikt (295). In het noorden van het land was de situatie het ergst: ruim 13 procent van de na de oorlog gebouwde winkelpanden stond ge ruime tijd leeg, tegen 6 procent in het oosten en respectievelijk 4 en 3 procent in het zuiden en westen van het land. 200

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1968 | | pagina 30